Melk verlengt je leven
Wie een lang leven wenst, begint maar beter vroeg met melk te drinken. Recent onderzoek toont aan dat melk en andere zuivelproducten de kans op een beroerte heel wat kleiner maakt. Wie de gewoonte al van kindsaf leert, zou langer leven.
HartEen onderzoek aan de Universiteit van Bristol toont de positieve effecten van melk op het hart aan. De resultaten werden gepubliceerd in het vaktijdschrift Heart.
VoedingsanalyseNa analyse van de voedingspatronen bij 4.374 kinderen en 1.343 families die eind jaren dertig werden gevolgd, bleek dat 34 procent al was overleden. 25 procent onder hen stierf aan een hartziekte, 10 procent aan een beroerte. Melk bleek daarbij een belangrijke factor, de inname van calcium op jonge leeftijd verminderde de kans op overlijden door een beroerte. De kinderen die tijdens hun jeugdjaren de meeste zuivel dronken, bleken het laagste stertecijfer te kennen.
StudiesOok andere studies bevestigen de resultaten. Een studie, gepubliceerd in the Journal of Nutrition, maakt gewag van even gunstige effecten van melkproducten op diabetes en hart-en vaatziekten. Zowel volle als halfvolle melk bleken even gunstig. (lvl)