-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Dit diabetesdieet houdt je gezond

Wie aan diabetes lijdt, moet de bloedsuikerspiegel goed onder controle houden. Een speciaal dieet helpt daar het best bij. Maar niet alle diëten zijn gezond. Een goed diabetesdieet voorkomt ook complicaties als pijn aan de zenuwen, voetproblemen en hartziekten.

Al bestaat er eigenlijk niet zoiets als een dieet 'enkel voor diabetici'. Algemene dieetrichtlijnen voor niet-diabetici gelden ook voor diabetici, al moeten die wel iets voorzichtiger zijn met suikers. Bovendien hebben veel mensen bij diabetes type 2 specifieke noden, en wordt dus een dieet-op-maat uitgewerkt.

De algemene richtlijnen
Toch gelden ook hier de algemene richtlijnen. Dat betekent: minder calorieën, meer complexe koolhydraten (in groenten, fruit, bonen en granen), minder verzadigde vetten (boter, kaas en vet vlees) en meer onverzadigde vetten (olijfolie). Diabetici houden best de opname van koolhydraten extra in de gaten, om hun bloedsuikerspiegel niet te ontregelen. Regelmatig (en liefst op vaste tijdstippen eten) helpt daar ook bij.

40-30-30
Over het algemeen bestaat je totale calorieopname uit 40 procent koolhydraten, 30 procent proteïnen en 30 procent vet. Dit is niet volledig ideaal, maar het helpt mensen met diabetes type 2, waarvan 80 procent ook overgewicht heeft, overtollig gewicht te verliezen en de bloedsuiker toch onder controle te houden.

Hoe hou je het aantal koolhydraten onder controle?
De beste manier is wegen en opschrijven. In overleg met je dokter zal een 'perfecte' hoeveelheid worden bepaald. Tellen is niet altijd mogelijk, daarom is de 'bordmethode' een goede methode om te bepalen hoeveel je mag eten. De helft van je bord vul je met groenten, een kwart met complexe koolhydraten en een kwart met proteïnen.

Vet = complicaties
Probeer ook het vetgehalte onder controle te houden. De meeste complicaties die optreden bij diabetespatiënten zijn ze wijten aan het vetgehalte. Een dieet dat ook de cholesterol (en het vetgehalte) verlaagt, is geschikt voor een diabetespatiënt.

Bewegen
Blijf bewegen. Ook diabetespatiënten moeten blijven bewegen, zeker als type 2 bij hen is vastgesteld. Om gewicht te verliezen, én om het hemoglobinegehalte A1C in het bloed naar omlaag te krijgen. Minder dan 7 procent, dat is het streefdoel.

Op het aantal koolhydraten en vetten letten en meer bewegen: het zijn niet de moeilijkste richtlijnen. Het bewijst ook dat je met simpele aanpassingen al ver geraakt. (edp)

29/11/09 12u22
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen