-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Tien tips om overeten op feestjes te vermijden

Zelfs al ben je niet op dieet, de kans op overeten tijdens de feestdagen is reëel. Met deze tien tips kan je dat gemakkelijk vermijden zonder dat je jezelf tekort moet doen.

1)    Honger
Sla geen maaltijden over en kom niet met (veel) honger toe op een feestje. Dat lijkt verleidelijk ('dan kan ik 's avonds meer eten'), maar het resultaat is dat je alleen maar meer eet en vooral van de verkeerde dingen: hapjes en brood.

2)    Kies
Maak een bewuste keuze over waar je je calorieën aan wil spenderen. Neemje chips, dan skip je het dessert bijvoorbeeld, of omgekeerd.

3)    De juiste outfit
De juiste outfit kan je ook helpen om op tijd te stoppen met eten. Een jurk of rok die de lijn van je lichaam volgt (al dan niet strak), liefst met een riem. Als dat begint te spannen, wat oncomfortabel aanvoelt, dan is het gemakkelijker om een ronde te skippen.

4)    Praat, lach en luister

Besteed je tijd meer aan bijpraten met familie, luisteren naar hun verhalen en lachen met de grapjes, in plaats van te zitten en te eten. Hoe meer afleiding (en hoe minder verveling), hoe minder je eet.

5)    Portie

Neem een klein bord of durf een kleine portie te nemen. Krijg je een (te) grote portie, wees dan niet beschaamd om iets te laten liggen. Eet traag en luister naar je lichaam.

6)    Alcohol
Een verborgen caloriebom, dat zijn die glazen champagne, wijn, bier of die pousse-cafeetjes achteraf. Hou hier rekening mee en beslis op voorhand hoeveel je gaat drinken.

7)    Buffet
Ga ergens staan (of zitten) waar je het buffet niet of nauwelijks kan zien of van waar het moeilijk is om er bij te raken.

8)    Onbekenden

Daag jezelf uit om te praten met mensen die je niet kent en over elk van hen iets nieuw te leren. Resultaat? Je bent er zo mee bezig, dat je eten volledig vergeet.

9)    Juwelen

Draag een opvallend juweel, om je te herinneren dat je niet te veel ging eten.

10)     Nee, dank u

Het is niet onbeleefd om een ronde drankjes of hapjes af te slaan. Je hoeft je daarvoor ook niet te excuseren of een uitleg te verzinnen. Word je gevraagd waarom zeg dan dat je geen honger of geen zin meer hebt. Bij mensen die je kent, kan je aanhalen waarom je op dieet bent. Doe dit niet bij mensen die je minder goed kent. Bereid je voor op enige weerstand, want velen zijn van mening dat tijdens de feestdagen 'alles mag'. Wapen je daartegen. (edp)

18/12/10 08u57
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen