-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

13 tips om je suikerverslaving te bestrijden

Heb jij ook wel eens het gevoel dat een suikerrijke snack je doet verlangen naar nóg meer suiker? Dat klopt! Het eten van enkelvoudige koolhydraten doet je hongergevoel snel verdwijnen en geeft je lichaam een energieboost, maar dat gevoel ebt snel weer weg. Daarom geven wij enkele tips om het zoete verlangen wél echt te doen verdwijnen!

Het is goed mogelijk dat het verlangen naar suiker voorgeprogrammeerd zit in onze hersenen. "Zoet is de eerste smaak die we na onze geboorte leren kennen", zegt Christine Gerbstadt, woordsvoerster van de American Dietetic Association.

Lekker
Bovendien worden we ook gelukkig door het eten van iets zoets. "Koolhydraten, zoals suiker, stimuleren de aanmaak van het feel good-hormoon serotonine", weet de diëtiste. Maar ook volkoren granen, fruit en groenten bevatten koolhydraten. Waarom kiezen onze hersenen dan niet voor het gezonde alternatief? "Omdat suiker gewoon lekker smaakt", zegt diëtiste en nutritioniste Susan Moores. Die voorkeur stimuleert ons om onszelf te trakteren met zoete dingen, die ons meestal nog meer doen verlangen naar die zoete smaak.

Probleem
Het is ook niet echt een probleem als we onszelf af en toe verwennen met een zoete lekkernij. Maar net zoals bij heel wat andere dingen - we denken bijvoorbeeld aan alcohol - wordt het gevaarlijk als je te veel suiker opneemt. Dat is niet zo moeilijk, aangezien heel wat bewerkte voedingsmiddelen ontzettend veel suiker bevatten. Vaak loopt ons suikergebruik op tot 22 koffielepels per dag, terwijl het maximale gehalte voor vrouwen zich beperkt tot 6 koffielepels per dag. Voor mannen is dat ongeveer 9 koffielepels.

8 tips op korte termijn

1. Geef een klein beetje toe
"Eet een beetje van de zoete lekkernij waar je naar verlangt, zoals een klein koekje of een minisnoepje", stelt diëtiste Kerry Neville voor. Als je even kan genieten van iets zoets, kan je daarna beter weerstaan aan het verlangen. "Probeer de drempel van 150 calorieën niet te overschrijden", raadt Neville aan.

2. Combineer zoet en gezond
Als het onmogelijk is om te stoppen na een klein koekje of snoepje, kan je je snack aanvullen met een gezond voedingsmiddel. Neem bijvoorbeeld een banaan om in een chocoladesaus te dippen. Op die manier doe je je hongergevoel verdwijnen, maar heb je ook je verlangen naar iets zoets gestild.

3. Zweer alle suikers in één keer af
Voor sommige mensen is het mogelijk om alle suikers onmiddellijk af te zweren, maar voor de meeste mensen is dat een onbegonnen taak. Toch is het ook voor hen een goed idee om helemaal geen suikers meer te eten, want het is mogelijk dat je verlangen dan na een paar dagen vermindert. Volhouden is de boodschap!

4. Neem wat kauwgom
"Als je niet bereid bent om te drang naar suiker volledig op te geven, is kauwgom een goed alternatief", zegt nutritionist Dave Grotto. "Bovendien heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat kauwgom het verlangen naar eten doet verminderen."

5. Eet fruit
Fruit meenemen naar je werk is een goed idee, want die bieden zowel vezels en voedingsstoffen als een zoete smaak. "Ook noten en gedroogd fruit zijn een goede optie", vindt specialiste Judy Chambers. "Hou die bij de hand, dan zal je eerder naar die producten grijpen dan naar een chocoladereep uit de automaat."

6. Sta op en doe iets
Als je zin krijgt in suiker, loop dan weg! "Ga naar buiten en maak een wandeling om je zinnen te verzetten", suggereert Neville. s.

7. Kies kwaliteit in plaats van kwantiteit
"Als je echt nood hebt aan een suikerboost, kies dan een heerlijke traktatie met een hoog suikergehalte, maar neem slechts een klein stukje", zegt Moores. "Vergeet ook niet om van elke hap te genieten", vult Grotto aan.

8. Eet regelmatig
Te lang wachten tussen twee maaltijden doet je grijpen naar suikerrijk en vet voedsel dat je honger meteen stilt. "Het is beter om slechts drie à vijf uur te wachten, want dat houdt je bloedsuiker stabiel", zegt Grotto. "Kies voor proteïne- en vezelrijke voedingsmiddelen", vult Moores aan.

5 tips op lange termijn
Het is natuurlijk nog beter om je verlangen naar zoet te stoppen vóór ze beginnen. Enkele tips:

9. Vermijd kunstmatige zoetstoffen
"Kunstigmatige zoetstoffen lijken een geweldig alternatief, maar ze zullen je verlangen niet vervullen", weet Grotto. "Bovendien is het nog niet wetenschappelijk bewezen dat deze zoetstoffen gezonder zijn dan echte suikers."

10. Beloon jezelf
Beloon jezelf als je kan weerstaan aan het verlangen. Onthou ook goed waarom je het doet en wees blij met elke vooruitgang die je maakt.

11. Doe het langzaam
"Focus een hele week op je verlangen naar suiker en denk na over wat je eet", raadt Chambers aan. De meeste diëten mislukken omdat er geen duidelijk dieetplan is. "Dus: doe het geleidelijk aan, maak een plan en eet wat je van plan was om te eten", zegt de experte.

12. Zoek steun
De meeste mensen krijgen zin in zoete voedingsmiddelen omdat ze gestresseerd, depressief of boos zijn. Denk dus goed na of er een verband bestaat tussen je emoties en het verlangen naar suiker. Is dat zo? Zoek dan eerst oplossingen voor je emotionele problemen.

13. Gebruik meerdere tips
Het is goed mogelijk dat je meer dan één strategie nodig hebt om het verlangen naar suiker te overwinnen.  De ene week zal het lukken met een eerste tip, terwijl je de week erna beter kunt weerstaan aan suiker door een andere tip te gebruiken.

Tot slot nog dit: wees niet te streng voor jezelf! Het zal misschien een tijdje duren voor je echt kan weerstaan aan de drang om suiker te eten. "Het is ontzettend moeilijk om je gewoontes te veranderen, maar je moet gewoon volhouden", zegt Chambers. (lbs)

09/08/11 08u03
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen