-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Wat je moet doen om niets bij te komen na een dieet

© Thinkstock.

Het is een gekend patroon: je bent succesvol op dieet geweest, maar naderhand blijven de kilo's weer veel te gemakkelijk plakken ook al eet je niet te veel en beweeg je voldoende. Hoe dat te vermijden? Door systematisch minder te eten. Ex-diëters zouden per dag minstens 400 calorieën uit hun dieet moeten schrappen.

Dat bleek uit een presentatie van professor Michael Rosenbaum (Colombia University) tijdens een Europees congres over obesitas. Hij volgde mannen en vrouwen een jaar lang bij hun strijd om 10 procent van hun gewicht te verliezen. Toen dat doel bereikt was, zat er maar één ding op: op gewicht proberen blijven. Tests en bevraging vooraf en achteraf wijzen waar het fout loopt, en wat wel werkt.

Het resultaat was onmiskenbaar:
"Diëters hebben minder calorieën nodig dan iemand die nog nooit gedieet heeft. Om precies te zijn: 22 procent minder of minstens 300 calorieën." Daar heeft Rosenbaum zich misrekend: voor vrouwen (1800-2000 calorieën per dag) komt dat neer op 400 à 450 calorieën minder, mannen moeten 550 calorieën schrappen.

Dit effect verdwijnt niet na een paar maanden: het moet jaren, zoniet voor altijd volgehouden worden.

De verklaring is volledig te vinden in de biologie van het lichaam, zowel wat betreft spieren, hormonen en hersenen.  

Spieren leren minder calorieën te gebruiken voor hun werking dan iemand met een gelijkaardige lichaamsbouw en gewicht, die nooit op dieet is geweest.  Ook hormonale veranderingen, het metabolisme en de eetlust spelen een rol.

De hersenen dragen ook hun deel bij: na een dieet zijn de hersengebieden voor 'beloning' actiever bij het eten en die voor 'discipline' werken minder goed. Dat maakt voeding (opnieuw) erg aantrekkelijk en bevredigend.

Deze 'voedingsval' maakt dat je toegeeft aan 'een wijntje meer', 'dat ijsje omdat het zomer is' of die chocolade op het werk 'omdat je het verdient'.

Om het nog erger te maken: om het echte bevredigende gevoel te krijgen van voeding, moeten diëters méér eten dan voordien. Het probleem is dat ze denken dat ze minder hebben gegeten, en dus goed bezig zijn.

"Het resultaat is een 'perfect storm' voor gewichtstoename: alles aan je lichaam en hersenen werkt probleemloos samen om hun doel te bereiken. Je gebruikt én minder energie én geeft toch toe aan meer (suikerrijk en vet) eten." Uiteraard laat het effect niet lang op zich wachten: de kilo's komen er stilaan weer bij.

"Je moet het zo zien: een dieet is een therapeutische interventie. Het gewicht er een leven lang af houden, betekent een heel leven voorzichtig zijn", besluit Rosenbaum.

Eén bedenking: uit het betoog van de professor was niet duidelijk of zijn diëters ook aan sport deden en welk effect dit had op het consumeren (of moeten schrappen) van calorieën.

(Door: Elke De Pourcq)
18/05/12 09u25
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen