-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Daarom is diëten zo moeilijk: 108 factoren houden je dik

© Thinkstock.

Wie moeite heeft om een dieet vol te houden, hoeft zich daar niet al te schuldig over te voelen. Volgens wetenschappers zijn er namelijk maar liefst 108 factoren die proberen om je dik te houden. Vechten tegen de verleiding is dus helemaal niet zo eenvoudig.

Volgens experten speelt er vanalles mee bij tot de opstapeling van kilo's: van je genen, over de afstandsbediening, tot het verkeerde soort vrienden.

Maar er is ook goed nieuws. Want hoewel sommige factoren, zoals je genen, niet veranderd kunnen worden, kan je toch kleine veranderingen doen die een grote impact hebben op je gewicht. Precies daarom bracht de British Nutrition Foundation de factoren in kaart, als vertrekpunt voor hun advies.

Factoren
Ze verdeelde de triggers in zeven groepen: sociaal, psychologisch, eten & drinken, fysieke activiteit, omgeving, fysiologie en televisie, computers & magazines.

In de eerste categorie valt onder andere het hebben van verkeerde vrienden. Hoewel je je misschien goed amuseert met hen, is het ook mogelijk dat ze je aanmoedigen om de verkeerde dingen te eten. Andere vrienden lachen je dan weer uit als je wil sporten, waardoor je het niet doet of snel opgeeft.

Eten uit verveling en het beschouwen van lekkere dingen als beloning, behoren op hun beurt tot de psychologische factoren. De afstandsbediening van de televisie zorgt dan weer voor een erg sedentaire levensstijl, terwijl de reclames ons aansporen om ongezonde dingen te eten. Verder heb je met een kantoorjob de verkeerde omgeving om te diëten, en krijgen velen niet voldoende slaap.

Aanpassingen
Veel van die factoren zijn echter veeleer slechte gewoontes. Door je levensstijl aan te passen, kan je dan ook de kans op extra kilo's verkleinen.

Zo kan je bijvoorbeeld tijdens de televisiereclames rechtstaan om wat huishoudelijk werk te doen. Op die manier verbrand je 40 calorieën per uur televisiekijken. Het verbergen van de afstandsbediening (en dus rechtstaan om van zender te veranderen), zorgt voor een bijkomend verlies van 15 calorieën.

Het afmeten van kleine porties chips, in plaats van uit de zak te eten, bespaart je dan weer 130 calorieën. Ook mensen die op een kantoor werken kunnen 120 calorieën verliezen door minstens één keer per uur recht te staan, om een babbeltje te slaan met een collega of een drankje te halen.

"De sleutel tot het verliezen van gewicht is minstens één verandering in elk van de zeven groepen", zegt nutritioniste Bridget Benelam. "Als die gecombineerd worden, dan heb je uiteindelijk een groter effect."

De belangrijkste negatieve invloeden (per categorie):

1. Sociaal
groepsdruk, isolatie, lange dagen op het werk

2. Psychologisch
stress en weinig zelfvertrouwen, eten uit verveling, voeding beschouwen als een middel van beloning

3. Eten en drinken
grote porties, te snel eten, impulsaankopen

4. Fysieke activiteit
de auto nemen voor korte afstanden, gebruik van de afstandsbediening, binnen spelen in plaats van buiten

5. Omgeving
bureaujob, dure fitnesscentra

6. Fysiologie
niet genoeg slaap, genen die ons doen snakken naar vet en suikerrijk voedsel

7. Televisie, computer en magazines
invloed van veel te slanke rolmodellen, uren doorbrengen voor een televisie- of computerscherm, reclames voor ongezond voedsel

(Door: Lien Buyck)
26/06/12 12u20
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Alles over