-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Hoe kijken naar deze foto je doet verdikken

© Thinkstock.

Wie probeert af te slanken, doet er goed aan om de televisie uit te schakelen als de reclame begint. Ook ver uit de buurt blijven van tijdschriften en - vooral - kookboeken is een must. Een nieuwe studie ontdekte namelijk dat het kijken naar beelden van calorierijk voedsel iets activeert in je hersenen, waardoor je er zin in krijgt.

Dat klinkt natuurlijk erg logisch, maar nu is er ook wetenschappelijk bewijs voor. Een onderzoeksteam van de University of Southern California bewees het aan de hand van hersenscans bij een groep vrouwen.

Hongergevoel
Zij kregen zowel foto's te zien van calorierijke (hamburgers, koekjes, ...) als caloriearme (fruit en groenten) voedingsmiddelen. Nadien werd hen gevraagd om hun hongergevoel en de zin in zoete of hartige voedingsmiddelen te bepalen op een schaal van één tot tien.

Halfweg het onderzoek kregen de vrouwen 50 gram glucose (de hoeveelheid in één blikje frisdrank) te drinken. Even later kregen ze ook nog 50 gram fructose. Dat zijn de hoofdbestanddelen van zowel suiker als glucose-fructosestroop.

Toegevoegde suikers
Het resultaat? Vrouwen hadden meer zin in het calorierijke voedsel als ze naar de foto's ervan keken. Op dat moment traden ook de hersengebieden die geassocieerd worden met eetlust en beloningen, in werking.

Bovendien werd de hunkering nog groter na het drinken van de fructose en glucose. Vooral de fructose zorgde voor een verhoogde werking van de hersengebieden.

"Toegevoegde zoetstoffen zouden dus medeverantwoordelijk kunnen zijn voor de obesitasepidemie", zegt dr. Page. "Hetzelfde geldt voor reclames van al dat lekkers, die onze hersengebieden voortdurend stimuleren en ons dus aanzetten om meer te eten", aldus de onderzoeksleidster.

(Door: Lien Buyck)
27/06/12 14u40
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen