-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Niet verdikken op vakantie, dat doe je zo

73 procent van de mensen op dieet vergeten hun gezonde eetgewoonten eens ze vertrekken op vakantie zijn, zo blijkt uit een Britse rondvraag. Een derde komt hierdoor op vakantie drie kilo bij.

12 procent komt zelfs een schokkende 6 kg bij tijdens zijn reis. Niet verrassend zijn de Verenigde Staten de slechtste bestemming voor je lijn, een derde van de toeristen komt er bij. Maar een vakantie in eigen land of een citytrip zijn ook niet goed voor de lijn van de Britten. De beste vakantiebestemmingen voor je gewicht zijn de Caribische eilanden, Azië en Afrika. Ook niet verwonderlijk is dat je op een strandvakantie het meeste bijkomt, de helft van wie geniet van zon en zand komt dikker terug. Een vijfde sport niet op vakantie omdat het te warm is.

Diëtiste Helen Bond: "Veel mensen gooien hun gezonde eetgewoonten overboord als ze op vakantie gaan. Door kleine veranderingen kun je nog steeds op vakantie genieten zonder dat je het gevoel hebt dat je een strikt dieet volgt. Deel bijvoorbeeld een dessert en plan je maaltijden als je zelf moet koken. Neem vers fruit mee naar het strand of het zwembad, zodat je niet in verleiding komt om ongezonde snacks te eten. Probeer ook elke dag te sporten, huur een fiets of ga zwemmen in de zee."

Dieettips van Helen Bond:
- Kies veel salades en groenten om je een voldaan gevoel te geven. Beperk vettige dressings of mayonaise, vraag dat ze deze apart serveren zodat je zelf kunt kiezen hoeveel je hiervan gebruikt.

- Ben je nog steeds hongerig bent na je hoofdgerecht, drink dan enkele glazen water.  Dit houdt je niet alleen gehydrateerd, maar geeft je ook een vol gevoel. Vaak verwarren we ook honger met dorst, dus dit kan helpen om minder te eten.

- Als je hotel een buffet heeft, is het moeilijker om je porties onder controle te houden. In plaats van per se alles te willen eten, kun je je beter aan enkele gezonde opties houden. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je een veel keuze hebt, je meer eet zonder dat je dit eigenlijk beseft.

- Kies voor gezonde maaltijden. Als je bijvoorbeeld Italiaans gaat eten, bestel dan een pastasaus op basis van tomaten of groeten in plaats van een zware kaassaus. Neem gegrilde, gestoomde of gekookte gerechten in plaats van geroosterde of gefrituurde maaltijden.

(Door: Ellen Provoost)
23/07/12 13u45
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen