-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Waarom jij ondanks het vele sporten toch verdikt

© Thinkstock.

Je houdt je volledig aan je strakke sportschema en gaat zelfs naar de fitness als je laat thuiskomt van het werk. Door die inspanning zou je denken dat de kilo's eraf vliegen, maar niks is minder waar. Maar hoe komt dat nu? Wij geven enkele mogelijke oorzaken én hun oplossingen.

We weten allemaal dat sporten goed is voor onze gezondheid en lichaam, want het vervangt vet weefsel door strakke spieren. Toch bewijst wetenschappelijk onderzoek dat gewichtsverlies niet bereikt kan worden door enkel te sporten. Integendeel zelfs, want in sommige gevallen kunnen de workouts gepaard gaan met een gewichtstoename.

Dit zijn enkele oorzaken en wat je eraan kan doen.

1. Je krijgt meer honger
Een deel van het probleem is wat wetenschappers 'compensatie' noemen. Het lijdt geen twijfel dat je door te sporten calorieën verbrandt, maar in de mate waarin wij sporten, stimuleert het ook de honger. Hoe meer gematigde activiteiten we doen, hoe meer we eten, waardoor je uiteindelijk niet afvalt.

"Het is een misvatting dat sporten groen licht geeft om meer calorieën op te nemen", beaamt sportdiëtiste Linia Patel. "Je moet ervoor zorgen dat je genoeg eet, maar stoppen voor het punt waarop je de overmatige energie niet kan verbranden."

Doe het zo: Een uur intens sporten, zoals lopen of fietsen, onderdrukt het hongergevoel veel meer dan 90 minuten training met gewichtjes. Intens bewegen vermindert namelijk het niveau van de zogenoemde hongerhormonen, ghreline en PYY.

2. Een grote maaltijd kan je niet verbranden
Voedsel brengt insuline in de bloedbaan, één van de hormonen die de verbranding afstompt. Door te eten vlak voor of tijdens een workout beperk je dus het aantal verbrande calorieën.

"Door tijdelijk voedsel te vermijden, in het bijzonder enkelvoudige suikers en geraffineerde koolhydraten, kan je je lichaam voorbereiden om vet als brandstof te gebruiken. Dat helpt echt bij het gewichtsverlies", zegt sportnutritionist James Collins. "Om de mechanismen die vet verbranden en spieren kweken optimaal te activeren, moet je ook je workouts variëren."

Doe het zo: Ideaal gezien moet je iets kleins eten twee à vier uren voor je naar de fitness trekt. Dan zal je vetverbranding pieken. Sporten op een (bijna) lege maag zal ook tijdelijk je hongergevoel stopzetten, waardoor je ook na het sporten minder zal eten.

3. Energierepen zitten vol suiker
Energierepen en sportdrankjes, die vooral bestaan uit suikers, werden ontwikkeld voor intense beweging die 90 minuten of langer duurt. Maar volgens experten moeten enkel atleten ze regelmatig gebruiken. Voor de rest van ons is het hoge aantal calorieën (140 à 350 per portie) een potentiële barrière voor vetverlies.

"Een fout die veel mensen maken is sportdrankjes of energierepen nuttigen net voor of tijdens een intense workout", bevestigt James Collins.

Doe het zo: Eet een kom havermoutpap (op basis van water) een paar uren voor je workout. Tijdens en na het sporten neem je een halve liter water met een klein snuifje zout erin.

4. Je doet de verkeerde workout
"Te veel mensen denken verkeerdelijk dat de kilo's er zullen afvliegen als ze naar de fitness gaan", zegt sportwetenschapper John Brewer. "In werkelijkheid is het niet zo gemakkelijk. Om 1 kilogram lichaamsvet te verliezen, moet je namelijk 8.000 calorieën verbranden. Dat komt overeen met ongeveer 130 kilometer lopen."

"Bovendien zijn de gematigde workouts die de meeste mensen doen gewoon niet genoeg om kilo's te verliezen", vult dr. John Briffa aan.

Doe het zo: Verklein de duur van je workout naar 20 à 30 minuten, maar verhoog de intensiteit. 30 à 60 seconden sprinten op een fiets of lopen zijn de beste manieren om vet te verliezen.

5. Sporten alleen is niet genoeg
Tot slot benadrukt dr. James Collins dat sporten zeker helpt om kilo's te verliezen, maar dat het veel makkelijker is om calorieën op te nemen dan om ze te verbruiken. "Je zal niet veel afvallen als je voedingsgewoonten verkeerd zijn. Sporten moet een deel uitmaken van een gezonde levensstijl", aldus de expert.

Maar er is ook goed nieuws. "Hoe fitter je bent, hoe beter je lichaam in staat is om stresshormonen en andere natuurlijke chemicaliën te gebruiken die het gewichtsverlies bevorderen", aldus Collins. Na een tijdje wordt het kwijtspelen van kilo's dus gemakkelijker.

(Door: Lien Buyck)
30/07/12 15u55
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen