-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

De slimste koffiekeuze: een kopje decafeïné

De mythe die zegt dat koffie ongezond is, blijkt moeilijk te weerleggen. Het zwarte goud bestrijdt nochtans rimpels, verkleint het risico op Alzheimer én geeft meer zin in seks. Helaas wil dat niet zeggen dat een kopje koffie ook goed is voor je lijn. Als je echter kiest voor de juiste soort, kan je de calorieën beperken.

Nutritioniste Angela Dowden onderzocht verschillende soorten koffie en gaf punten op gezondheid. Een overzicht:

Cafetièrekoffie: 3/10
calorieën en vetgehalte zijn te verwaarlozen, 120 mg cafeïne per kopje


Het is helemaal niet gezond om ongefilterde koffie te drinken. Die maak je meestal in een cafetière, een glazen pot waairn je heet water en grof gemalen koffie samenvoegt. "Uit recent onderzoek is gebleken dat cafetièrekoffie veel cafestol bevat, een stof die enorm slecht is voor onze cholesterol", zegt Dowden.

Zwarte filter: 6/10
calorieën en vetgehalte zijn te verwaarlozen, 169 mg cafeïne per kopje


Door koffie te filteren, verwijder je de schadelijke cafestol. Een hoge consumptie van gefilterde koffie heeft dan ook geen effecten op onze cholesterol. Deze koffie bevat echter wel ontzettend veel cafeïne. "Probeer 's avonds dus geen zwarte gefilterde koffie te drinken, anders heb je gegarandeerd slaapproblemen", waarschuwt Dowden.

Latte: 7/10
95 calorieën, 3,5 gram vet, 75 mg cafeïne (gemaakt met halfvolle melk)

Een latte is eigenlijk een espresso met heel veel melk. Een klein kopje verschaft al 30 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium. Aangezien het ook een bron van eiwitten is, kan je deze koffie gebruiken om je eetlust in te tomen. "Bovendien kan je 30 calorieën besparen door halvolle in plaats van volle melk te gebruiken."

Oploskoffie: 7/10
calorieën en vetgehalte zijn te verwaarlozen, 100 mg cafeïne per kopje

Oploskoffie is een goeie keuze omdat de korrels geen cafestol bevatten, dus er is geen gevaar voor de gezondheid van je hart. Bovendien bevat oploskoffie ook minder cafeïne.

Decafeïné: 8/10
calorieën en vetgehalte zijn te verwaarlozen, net zoals de cafeïne

Volgens een Amerikaanse studie bij zo'n 28.000 vrouwen doet het drinken van zes kopjes decafeïne het risico op diabetes dalen. "Koffie bevat een aantal fytochemicaliën, die de insuline-producerende cellen in onze alvleesklier beschermt", weet de nutritioniste. "De cafeïne in gewone koffie breekt die bescherming echter af, dus kiezen voor decafeïne is een goed idee."

Espresso: 4/10
calorieën en vetgehalte zijn te verwaarlozen, 75 mg cafeïne per kopje

Hoewel het gaat om een heel klein kopje koffie, bevat deze koffie erg veel cafeïne. Geen probleem als je deze soort met mate drinkt, maar wel als je dagelijks een aantal dubbele espresso's achteroverslaat om een stressvolle dag door te komen. "De combinatie van cafeïne en stress kan leiden tot een hoge bloeddruk", zegt Dowden.  "Bovendien bevat een espresso ongeveer één derde tot half zoveel cafestol als een cafetièrekoffie." Geen aanrader dus.

Cappuccino: 6/10
80 calorieën, ongeveer 75 mg cafeïne (gemaakt met halfvolle melk)

Een cappuccino bestaat uit een espresso-shot en ongeveer evenveel warme melk, aangevuld met een derde melkschuim. Elk kopje levert ongeveer één vierde van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium. Het toevoegen van extra chocoladepoeder zorgt ervoor dat cappuccino iets minder gezond is dan een latte. (lbs)

15/09/11 17u20
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Alles over