-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Afkicken van koffie in 12 stappen

© Thinkstock.

Je weet dat je te veel koffie drinkt. Je voelt het aan je lichaam. Je hart klopt te snel, je ademhaling is gejaagd, je krijgt dat nerveuze gevoel niet weg. Maar anderzijds: zonder koffie word je niet wakker, kan je je niet concentreren, is het moeilijk om door te gaan. Verslaafd dus, en afkicken kan in 12 stappen.

Dokter Mark Hyman ervoer zelf een koffieverslaving, en sinds zijn afkicken voert hij een kruistocht tegen het zwarte goud waar zovele goede eigenschappen aan worden toegeschreven dat de slechte vergeten raken.

"Je kan wél zonder koffie. Ik heb het zelf gedaan, en ik wil dat iedereen het gevoel van vernieuwing en herstel geven dat ik heb ervaren. Zelfs al schrap je koffie niet voor altijd, het is een interessant experiment om jezelf een koffiepauze (letterlijk!) te gunnen en te voelen wat het leven je geeft aan energie."

Want mensen denken wel dat koffie hen energie geeft en wakker maakt, maar in werkelijkheid leert je lichaam af om energie uit je voeding te halen en je suikerspiegel goed te regelen.

Weinig verwonderlijk hebben de mensen die het meest cafeïne consumeren het meest last van afkickverschijnselen, samen met wie veel alcohol en suikers inneemt. Hyman geeft 12 tips om dat afkicken vlotter te laten verlopen:

1)    Bouw je koffieconsumptie geleidelijk af. Cold turkey stoppen kan, maar is niet voor iedereen vol te houden.

2)    Vervang de ochtendkoffie voor een mengsel van warm water en vers geperste citroen. Drink zeker 6 tot 8 glazen water per dag, liefst gefilterd of uit glazen flessen. Vermijd water uit plastic flessen omdat deze ftalaten en andere giftige stoffen bevatten.

3)    Om hoofdpijn te vermijden, moet je ervoor zorgen dat je darmen schoon zijn. Wie eerder een neiging heeft tot constipatie, doet er goed aan dit aan te pakken. Eet veel vezels, verse, rauwe groenten, granen en fruit voor een goede darmwerking.

4)    Ben je moe, slaap dan meer. Vervang slaap niet door opwekkende middelen.

5)    Beweeg dagelijks om vermoeidheid af te weren. Dat hoeft niet zwaar te zijn: een half uurtje wandelen per dag volstaat.

6)    Eet voldoende als je honger hebt, en zorg dat je bloedsuikerspiegel niet te vaak te laag komt te staan. Een geschikte snack om dit op te vangen is noten of zaden, omwille van de proteïnen. Verwerk voldoende proteïne in je lunch, meergranenproducten gaan de energie langzamer afstaan en zijn daarom te verkiezen boven wit brood, rijst of pasta.

7)    Ben je humeurig of slaap je slecht, overweeg dan in samenspraak met dokter of apotheek een vitaminesupplement.

8)    Kan je niet zonder cafeïne, drink dan 1 à 3 koppen groene thee. De hoeveelheid in groene thee kan geen kwaad en de aanwezigheid van antioxidanten is zelfs goed voor het lichaam. Koffie bezit ook antioxidanten, maar tegelijk ook zeer schadelijk.

9)    Zweet het eruit: neem een heet bad of bezoek een sauna om de toxines in het lichaam kwijt te geraken.

10)    Afkicken kan stresserend zijn, en stress kan je net weer doen teruggrijpen naar koffie. Om te kalmeren, kan je meditatietechnieken toepassen of jezelf even afzonderen. Waar het kan, kan een wandelingetje om je kantoor of in de buurt ook wonderen doen.

11)    Hou een dagboek bij waarin je noteert hoe je je voelt en hoeveel energie jehebt. Na verloop van tijd zou duidelijk moeten zijn dat een leven zonder koffie je net méér energie geeft.

12)     Overweeg om alle 'verslavende gifstoffen' uit je dieet te schrappen. Naast cafeïne betekent dat ook alcohol, geraffineerde suikers en bloem. Die hards kunnen ook gluten en zuivel schrappen, al bestaat geen duidelijkheid over het nut daarvan. Mark Hyman verdedigt de beslissing: "Door sommige triggers in het lichaam toe te laten, blijft de vicieuze cirkel van 'goestingskes' en verslavend gedrag bestaan. Door je lichaam te 'resetten' kan je van deze verlost geraken."

Gewoonte
Boven alles is een verslaving meestal de uitkomst van een gewoonte. Je drinkt koffie omdat je dat altijd doet, omdat de koffiezet geprogrammeerd is, omdat het het eerste is wat je doet op het werk of wat je collega's ook drinken tijdens de pauze. Zo ontstaat algauw een afhankelijkheid, die vaak eerder mentaal dan fysiek is. Sla je een koffie over, dan wijt je alle opkomende vermoeidheid meteen daar aan, terwijl die vermoeidheid er anders misschien ook is maar jij je daar niet zo bewust van bent.

Om alle 'verslavingen' goed aan te pakken, komt het er dus vooral op aan de gewoontes te wijzigen. Het duurt gemakkelijk drie weken voor je lichaam begint te wennen aan een nieuwe routine: geef het dus tijd!

(Door: Elke De Pourcq)
03/07/12 11u40
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen