-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Supersupplementen die iedereen moet nemen

Welke supplementen zou iedereen eigenlijk moeten nemen voor zijn gezondheid, ongeacht het feit of hij nu 'gezond eet' of niet? Een overzicht van de zes belangrijkste supplementen én hun ideale dosis.

In een ideale wereld, krijgen we alle vitaminen en mineralen die we nodig hebben binnen via onze voeding. Maar de omstandigheden zijn niet altijd ideaal: door onze hectische manier van leven, het té veel bewerkte voedsel in de winkelrekken en onze landbouwgronden die steeds maar armer worden, krijgen we simpelweg niet de vereiste vitaminen en mineralen 'via de gewone weg' binnen. Hier volgt een lijst van zes supplementen die elke westerling zou moeten overwegen in te nemen, als een goede gezondheid hem lief is.

1. Anti-stress
Stress, het is iets wat we allemaal kennen. En terwijl je misschien denkt dat stress zich bij jou alleen maar vast zet op je schouder, en/of in je nek en/of op je rug, moet je ook weten: stress eist ook zijn tol binnenin je lichaam. Op hormonaal niveau bijvoorbeeld, door de te grote aanmaak van het stresshormoon cortisol, dat de veroorzaker is van allerlei gezondheidsproblemen (problemen in de suikerhuishouding, een hoge bloeddruk, chronische slaapproblemen, om er maar een paar te noemen).

Eigenlijk kent ons lichaam maar twee modussen: rust/herstel en vechten/vluchten. Een adaptogeen helpt je lichaam vlugger na een stress(vlucht/vecht)-reactie naar een herstelmodus te switchen. Deze 'stressbuffers' brengen je lichaam dus, zelfs in heel stressvolle omstandigheden, snel weer in een evenwichtstoestand. Ze worden adaptogenen genoemd, omdat ze een werking hebben die je een beetje kan vergelijken met een thermostaat: ze geven energie als je daar naar snakt, en kalmeren als dat nodig is.

Een van de krachtigste en ook meest gebruikte adaptogenen is Panax ginseng. Andere, bij ons vooralsnog iets minder bekende, soorten zijn Rhodiola rosea (de 'alleskunner' onder de adaptogenen met een breed werkingsspectrum, stimuleert en geeft energie), Ashwaghanda (of 'Indiase Ginseng').

Ideale dosis:
Neem twee keer per dag 1000 milligram Panax ginseng, na de maaltijd.

Slimme tip:
Ga voor een zo zuivere mogelijke ginsengsoort, zoals de Panax ginseng C.A. Meyer (bv. bij Ortis): de meeste 'gewone' ginsengsoorten werken vaak enkel kalmerend of stimulerend, deze variant is ook in staat de weerstand en het evenwicht in je lichaam te versterken.


2. Probiotica
Als je de laatste tijd antibiotica hebt moeten nemen, is het goed mogelijk dat je huisdokter je aanraadde daarna wat probiotica in te nemen. Deze gezonde bacteriën helpen immers de goede bacteriën in je darmen weer op te bouwen, die na het innemen van antibiotica flink wat van hun werkingskracht verloren hebben. Maar probiotica zijn cruciaal in zieke én gezonde tijden, omdat ze een heel positieve invloed hebben op je hele verterings- en immuunsysteem. Ze bouwen een beschermingsmuur op in je spijsverteringskanaal, en helpen zo je lichaam bij het goed verteren en opnemen van voedsel. Probiotica schakelen ook slechte ziekmakende bacteriën uit en bouwen mee je afweersysteem tegen ziekten op. Dat afweersysteem wordt immers voortdurend uitgedaagd door kleine en minder onschuldige aanvallen, en probiotica fungeren als goede afweerwapens in deze strijd.

Ideale dosis:
Neem één capsule per dag. Probeer een merk te kiezen dat tussen acht en twintig variëteiten van levende actieve culturen bevat (bv. Probitical Plus van Metagenics).

Slimme tip:
Wil je weten of de speciale yoghurt die je ook gekocht hebt voor zijn probiotica-kwaliteiten, effectief ook genoeg levende actieve culturen bevat, doe dan een eetlepel in een kop melk en zet die een dag lang op een zonnige vensterbank. Als er genoeg actieve culturen in de yoghurt zaten, zal de melk na een dag in yoghurt getransformeerd zijn!


3. Omega 3
Omega 3 wordt vaak geprezen voor zijn ontstekingswerende kwaliteiten, maar in feite spelen omega 3-vetzuren een cruciale rol bij zowat elke functie in je lichaam, omdat ze mee de architectuur van elk celmembraan uittekenen. Onze huid, ogen, gewrichten, hart en hersenen, ze worden allemaal gevoed door goede vetzuren. De lijst gezondheidsvoordelen die je opbouwt met een goede omega 3-opname is dan ook heel lang: omega 3-vetzuren werken cholesterol- en bloeddrukverlagend, reguleren de hormoonhuishouding, bevorderen de glucose- en vetstofwisseling en de opbouw van sterke botten en soepele gewrichten, ze stimuleren de hersenfuncties en bevorderen de geestelijke balans.

In wilde zalm en noten zitten flinke dosissen natuurlijke omega 3, maar ook al zou je grote hoeveelheden van deze voedingsmiddelen eten, dan nog is het belangrijk een supplement als compensatie van de eveneens hoge hoeveelheden omega 6 in te nemen. Te veel omega 6-vetzuren doet ons lichaam immers veel meer slecht dan goed: ze veroorzaken juist ontstekingsprocessen, terwijl omega 3-vetten die met alle kracht proberen tegen te gaan. In een perfect uitgebalanceerd menu is de verhouding omega 6 tot omega 3 vier op één. Een verhouding die een normaal etende westerling haast nooit haalt, want in de vaakst terugkomende eetpatronen ligt de verhouding... dertig op één.

Ideale dosis:
Neem dagelijks 1000 tot 3000 milligram. Kijk uit naar een product dat zowel EPA (eicosapentaeenzuur) als DHA (docosohexaeenzuur) bevat, en dat vrij is van pesticiden en andere onzuiverheden (zoals bv. MorEpa van Minami Nutrition).

Slimme tip:
Meer omega 3 op een natuurlijke manier in je dagelijkse menu binnen brengen, hoeft niet heel duur te zijn: sardientjes zijn een van de beste omega 3-leveranciers!


4. Magnesium
Magnesium vervult een belangrijke rol bij een zeer groot aantal stofwisselingsprocessen. Verder is magnesium belangrijk om bepaalde reacties in het lichaam goed te laten verlopen, zoals de overdracht van zenuwprikkels en voor de spiercontractie (vooral dan van het hart).

Magnesium helpt het lichaam ook de nodige calcium te absorberen. Wie dus een calciumpreparaat inneemt - bv. met het oog op een naderende menopauze en de daarmee gepaarde botontkalking - kan het best ook extra magnesium innemen. Doe je dat niet, dan loop je het gevaar dat eventueel overtollige calcium zich gaat opstapelen in de weefsels, in de nieren of in de vaten, wat heel schadelijk kan zijn.

Ideale dosis:
Elke dag 400 tot 600 milligram.

Slimme tip:
Maak je geen zorgen over een eventuele overdosering. Het enige nadeel dat optreedt bij een te grote inname van magnesium is dat het te laxerend werkt. Als je merkt dat dat het geval is, verlaag dan gewoon de dosis magnesium.


5. Vitamine D
De zon is de beste bron om aan je nodige hoeveelheid vitamine D te geraken, maar de meeste mensen geraken niet aan het kwartiertje blootstelling aan de zon per dag dat daar voor nodig is. Plus: áls we dan in de zon zitten, schermen we onze huid dermate af met sunblocks en aanverwanten, dat ultraviolet stralen - die de productie van vitamine D in het lichaam in gang zetten - geen kans krijgen hun werk te doen.

Er zijn ook niet zo gigantisch veel voedingsmiddelen die op een natuurlijke manier vitamine D bevatten, al vormen sommige vissoorten zoals zalm en tonijn daarop wel een uitzondering. Sinds een paar jaar zijn er ook met vitamine D verrijkte voedingsmiddelen in de handel, zoals sinaasappelsap, melk en ontbijtgranen, maar de hoeveelheden daarin zijn vrij verwaarloosbaar.

Geen wonder dus dat steeds meer wetenschappelijke studies wijzen op het alarmerend lage peil van vitamine D bij het overgrote deel van de westerse bevolking. Nochtans is het een vitamine die we broodnodig hebben als wapen in de strijd tegen kanker, hart- en vaatziekten en botziekten zoals osteoporose. Wie dus bijna noodgedwongen overstapt op een supplement, kiest best voor de D3-variant (cholecalciferol), want die wordt door je lichaam het best opgenomen in het metabolisme.

Ideale dosis:
Neem elke dag 1000 tot 5000 IU van vitamine D3 (bv. Vit D complex van Natural Energ).

Slimme tip:
Verhoog je vitamine D-inname gedurende de donkere koude wintermaanden, als je minder tijd buiten doorbrengt en je tegen de koude ingeduffelde huid weinig zon te zien krijgt.


6. Een multi-vitaminepreparaat
Als je gezond eet én je neemt alle aanbevolen supplementen zoals hierboven beschreven, dan kan het nog geen kwaad dagelijks een goed all-round multivitaminepreparaat in te nemen. Dat kan je helpen de gebreken aan te vullen die zelfs nog bij het gezondste eetpatroon kunnen optreden. Beschouw het als een extra levensverzekering.

Ideale dosis:
Lees hiervoor de bijsluiter van het door jou gekozen supplement: algemene richtlijnen vallen hierover niet te geven!

Slimme tip:
Kies voor een multivitaminepreparaat dat minstens 100 microgram selenium en chroom bevat en 2.5 milligram mangaan. Probeer er ook voor te zorgen dat het zink, koper, ijzer en de vitamines D en B bevat (zoals bv. Multgenics van Metagenics).

Door Flow
Goed Gevoel, maart 2012

09/05/12 10u27
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen