-

Wekken multivitamines borstkanker op?

Vrouwen die dagelijks een multivitaminepil slikken, zouden groter risico op borstkanker lopen. Volgens Zweedse onderzoekers verhoogt de kans op een tumor met 20 procent. 

Groeiende markt
De markt van multivitamines is groot. Een kwart van alle volwassenen slikt dagelijks extra supplementen of antioxidanten.  Vooral bij oudere of dames op middelbare leeftijd kan zo een verhoogde tumorgroei ontstaan als gevolg van de pilletjes. Al zijn de vorsers er niet van overtuigd dat de vitaminepillen de ware boosdoeners zijn, dan wel de ongezonde levensstijl van de dames. Velen slikken de pilletjes immers om hun ongezonde levenswijze te compenseren.

Verder onderzoek
De experten aan het Karolinska Institute vragen verder onderzoek om vast te stellen of multipreparaten veilig zijn.De supplementen zouden mogelijk tumors opwekken doordat het borstweefsel uitzet.

Niet nodig
Nog volgens de vorsers is het duidelijk dat multivitamines niet noodzakelijk zijn. Alle voedingsstoffen haal je uit een gezonde, uitgebalanceerde voeding, rijk aan fruit en groenten. (lvl)

06/04/10 16u24
mailIcon print | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen