Houden zonlicht en vitamine D borstkanker tegen?
Een dieet aangevuld met vitamine D en gecombineerd met voldoende zonlicht, zou de kans op borstkanker met 43 procent kunnen verminderen. Dat blijkt uit een tienjarige Franse studie met 67,721 vrouwen tussen 41 en 72 jaar. De onderzoekers zijn voorzichtig met aanbevelingen, omdat het risico op huidkanker niet mag worden vergeten, maar raden toch een 'redelijke' blootstelling aan de zon aan.
Op het eind van de studie bleek dat bij 2.871 borstkanker werd vastgesteld. Vrouwen die in zonnige regio's woonden (met hoge UV-straling) hadden tien procent minder kans op borstkanker. Vrouwen die zowel in zonnige gebieden woonden, als extra vitamine D opnamen via de voeding hadden het minst kans: maar liefst 32 tot 43 procent minder.
Gemiddeld haalden de vrouwen 45 procent van hun vitamine D uit vis en zeevruchten, 16 procent uit eieren, 11 procent uit zuivel, 10 procent uit oliën en margarine en zes procent van taart en cake. Hoeveel uren ze gemiddeld werden blootgesteld aan de zon, werd niet gemeten.
Verspreiding kankercellen vertragenLabotests wezen al uit dat vitamine D de verspreiding van kankercellen zou vertragen, en nog tal van andere anti-kankereffecten zou hebben. Een dieet enkel rijk aan vitamine D had op zich geen effect. In combinatie met blootstelling aan zonlicht wel.
Een verklaring daarvoor zou kunnen zijn dat vitamine D enkel een verschil kan maken, als het lichaam al voldoende vitamine D heeft aangemaakt onder invloed van de zon.
Wat met huidkanker?"We moeten voorzichtig zijn met aanbevelingen over blootstelling aan de zon, want er is ook nog het risico op huidkanker. Toch lijkt het erop dat een redelijke blootstelling aan de zon, samen met een hogere consumptie van vitamine D moet aangemoedigd worden. Uit de studie blijkt immers dat vitamine D uit voeding alleen duidelijk niet voldoende is."
WinterToch is het in noordelijke landen niet gemakkelijk om voldoende zonlicht op te nemen in de wintermaanden. Twee tot drie keer per week zou je dertig minuten lang zonlicht moeten krijgen op de huid. Maar aangezien er weinig licht is in de wintermaanden, en je vertrekt en thuiskomt in het duister of het donker, is dat moeilijk.
LeeftijdEen tweede moeilijkheid is de behoefte die verschilt per leeftijd en per toestand. Zwangere vrouwen mogen niet te veel opnemen (600 IU), tegenover 1- tot 70 jarigen (700 IU) en 71-plussers (800 IU). Deze cijfers komen van het Institute of Medecine, en zijn de waarden voor iemand die weinig of nooit wordt blootgesteld aan zonlicht.
Ter vergelijking: één ei van 60 gram levert 20 IU. Andere bronnen zijn paddenstoelen, zuivelproducten, visolie en vlees. De studie raadt aan om voeding te verrijken met vitamine D, iets wat in de Verenigde Staten al gebeurt. (edp)