-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Ga spierverval tegen met kaliumrijke voeding

Ouder worden betekent niet alleen meer rimpels of meer wijsheid. Het betekent ook minder spiermassa. 45 is daarbij een scharnierleeftijd: vanaf dan vermindert de spiermassa jaar na jaar met ongeveer een procent. Geen reden tot paniek echter: met verse, kaliumrijke groenten en fruit en krachttraining kan je dit 'natuurlijk' verval grotendeels compenseren. Dat staat te lezen op de website leeftijdslozeschoonheid.nl.

Zuurvergiftiging
De boosdoeners zijn eiwitten en granen. Deze twee voedingsstoffen, die overvloedig in onze voeding zijn terug te vinden, produceren een zuur dat naarmate onze nieren bij het ouder worden steeds minder goed kunnen verwerken. Daardoor ontstaat een zuurvergiftiging, die de spieren langzaam maar zeker doet aftakelen.

Bananen
Deze (milde) vergiftiging kan tegengehouden worden door het eten van zogenaamde basische en kaliumrijke groenten en fruit, zoals vijgen, appels, druiven, bananen en perziken. Bij de groenten geldt de makkelijke stelregel: hoe meer groener, hoe meer kalium. Broccoli, kolen, sla, avocado's en komkommers, maar ook bieten en wortelen zijn goede bronnen.

Voordelen
Het bewijs? 65-plussers die vaak kaliumrijk aten, hadden bijna 2 kilo meer spieren dan leeftijdsgenoten die maar de helft zoveel kalium aten. Bijkomend voordeel van kaliumrijk voedsel, is dat het de vochtbalans op peil houdt, het hartritme normaliseert en de overdracht van de zenuwimpulsen regelt.

Kaliumtekort
Oedemen, oorsuizingen en slapeloosheid kunnen (deels) te wijten zijn aan een kaliumtekort. Een kaliumtekort kan optreden bij veel braken en of diarree, bij nierziekten, bij een ontregelde suikerziekte, bij een te laag bloedsuikergehalte, bij het gebruik van geneesmiddelen met hormonen (cortisonen, aldosteron en prednison), bij grote verwondingen en brandwonden, en bij geestelijke en of lichamelijke spanningen.

Jonge, gezonde volwassenen hoeven bij voldoende consumptie van groenten en fruit niet te vrezen voor een kaliumtekort. De opname wordt wel bemoeilijkt door koffie, alcohol, (geraffineerde) suiker, een koolhydraatarm dieet en een te hoog zout gebruik. (edp)

Een overzicht van kaliumrijke voeding vind je hier.

17/06/08 14u26
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen