-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Opgeblazen gevoel? Dit doe je eraan!

Niets zo vervelend als een opgeblazen gevoel: je broek gaat ervan spannen en je buik lijkt wel een ballon. Gelukkig kan je het makkelijk verhelpen!

Wellicht ken je het gevoel wel: 's morgens sta je op met een mooie, platte buik, maar in de loop van de dag zwelt hij op en lijkt je broek plots wat meer rond je taille te spannen. Allesbehalve fijn! Maar je bent zeker niet de enige die met dat gevoel rondloopt, want vijftien à twintig procent van de mensen heeft zo nu en dan last van een opgeblazen buik, en vooral vrouwen zijn er gevoelig voor. In de meeste gevallen is het onschuldig en kan je het makkelijk verhelpen door enkele eenvoudige tips in acht te houden.

De oorzaken
1. Een verstoorde maag

Situeert het opgeblazen gevoel zich in het bovenste deel van je buik, waar je maag ligt, dan lijd je wellicht aan dyspepsie. Dyspepsie is de verzamelnaam voor alle stoornissen die te maken hebben met de vertering. Doordat je maag bepaalde voedselresten niet goed kan verteren, krijg je een onaangenaam gevoel. Meestal is het een eerder vervelende dan ernstige aandoening.

2. Verstoorde darmen
In de meeste gevallen is het opgeblazen gevoel echter te wijten aan je darmen. Vooral ter hoogte van het colon of de dikke darm kunnen ongemakken ontstaan. Dan spreken we over abdominale distensie, wat wijst op een functionele stoornis van de darmen. Verschillende oorzaken kunnen distensie teweegbrengen:

Darmkrampen
In normale omstandigheden worden je darmen na elke maaltijd actief en zetten ze een beweging in gang. Die beweging zorgt ervoor dat het voedsel gekneed en getransporteerd wordt. Als je darmwerking bijvoorbeeld door stress verstoord wordt, kunnen die bewegingen trager of sneller gaan. Dat kan leiden tot abnormale contracties die je een opgeblazen gevoel geven en soms zelfs pijn veroorzaken. Maar ook je darmflora kan een rol spelen. Als je darmflora veel gas produceert, krijg je al snel de indruk dat je buik opzwelt. Daarom is het belangrijk te letten op de manier waarop je eet. Eet je te snel, dan krijg je te veel lucht binnen. Of drink je dikwijls drank met bruis, dan kan dat je opgeblazen gevoel in de hand werken.

Lactose-intolerantie
Een opgeblazen gevoel kan het gevolg zijn van lactose-intolerantie. Lactose is een natuurlijke melksuiker die je in melk en melkproducten terugvindt. In je dunne darm bevindt zich normaal gezien het enzym lactase, dat de lactose afbreekt zodat je lichaam het kan opnemen. Als je lactose-intolerant bent, dan slaagt je lichaam er niet in de lactose te splitsen. Bijgevolg komt het in je dikke darm terecht, waar het gaat gisten en kan leiden tot gasproductie, winderigheid, diarree en dus ook een opgeblazen gevoel.

Je klachten zullen afnemen als je melk en melkproducten uit je menu schrapt, maar dat is bijna onbegonnen werk! Lactose is namelijk in veel producten verwerkt. Bovendien heeft je lichaammelk nodig, want het bevat belangrijke voedingsstoffen, zoals calcium, die onmisbaar zijn. Eventueel kan je gebaat zijn bij supplementen met lactase, zodat de lactose op een natuurlijke wijze afgebroken wordt.

Coeliakie
Ook coeliakie of glutenintolerantie kan je buik doen opzetten. Bij deze aandoening is de dunne darm overgevoelig voor gluten. Dat zijn eiwitten die in alle granen voorkomen. Denk daarbij aan tarwe, gerst, rogge, spelt en haver. Je vindt ze dus ook terug in producten op basis van granen, zoals brood. Als je overgevoelig bent voor gluten, kunnen je darmen deze stoffen niet opnemen. Net als bij lactose-intolerantie komen ze terecht in de dikke darm, waar ze door bacteriën verteerd worden. Daarbij wordt de gasproductie gestimuleerd en krijg je vaak dus niet alleen last van een opgeblazen buik, maar ook van winderigheid. Omdat coeliakie een chronische darmaandoening is, kan enkel een glutenvrij dieet de klachten verhelpen.

Prikkelbaredarmsyndroom
Ook het prikkelbaredarmsyndroom (PDS) kan de werking van je darmen danig in de war sturen. Veel mensen kampen met deze aandoening die evenwel niet ernstig is. Wetenschappers zijn er nog niet uit wat de oorzaak is van PDS, maar kennen het wel een lijst van symptomen toe. Behalve een opgeblazen gevoel kan je ook last hebben van winderigheid en een onregelmatige stoelgang. Dat laatste houdt in dat je afwisselend diarree en constipatie hebt. Ook gaat een prikkelbare darm doorgaans gepaard met kolieken. Dat zijn krampachtige pijnen die laag in de buikstreek voorkomen. PDS is een chronische aandoening die je best laat onderzoeken door je dokter, want in geval van twijfel kan er ook sprake zijn van een darmziekte zoals de ziekte van Crohn.

Dit doe je eraan!
1. Let op je voeding

Heb je vaak last van een opgeblazen gevoel, dan hou je best je voeding in de gaten. Zo verkies je beter oplosbare vezels boven onoplosbare, want die laatste werken een opgeblazen gevoel in de hand. Je vindt deze onoplosbare vezels vooral terug in graanproducten, zoals volkorenbrood, havermout en muesli. Omdat ze een behoorlijke hoeveelheid water opnemen, zorgen deze vezels ervoor dat vast voedsel in je maag toeneemt.

Daardoor heb je langer een verzadigd gevoel, maar kan je maag het voedsel ook minder makkelijk verteren. Dat kan je darmen prikkelen en irriteren en je een onprettig gevoel geven. Oplosbare vezels daarentegen zijn goed op te lossen in water, vandaar hun naam. Niet alleen kunnen de bacteriën in je darmen deze vezels gemakkelijk afbreken, oplosbare vezels zorgen er ook voor dat bepaalde stoffen vrijkomen die de darmfunctie bevorderen. Fruit, groenten en peulvruchten zitten boordevol oplosbare vezels.

2. Beweeg
Heb je een zittend beroep en doe je daarbuiten weinig aan lichaamsbeweging, dan loop je sneller kans op een opgeblazen buik. Door regelmatig te sporten kan je de symptomen grotendeels onder controle houden. Sport is niet alleen goed omdat het je darmen in beweging zet, maar ook omdat het stress helpt tegengaan. En laat stress nu net een grote boosdoener zijn voor een opgezette buik. Als je van nature uit gevoelige darmen hebt, dan zullen ze in tijden van stress minder goed functioneren. Daarom is het belangrijk voldoende ontspanning in je dagelijkse leven in te plannen. Yoga bijvoorbeeld is de ideale manier om te ontspannen en je darmen tot rust te laten komen.

3. Gebruik een supplement
Dat yoghurtproducten met probiotica, zoals Activia, je darmtransit bevorderen is geen fabeltje. Probiotica zijn bacteriën die een gunstig effect hebben op de vertering. Je maag kan voedsel beter verteren, waardoor je darmen minder (snel) geprikkeld worden. Bijgevolg heeft een opgeblazen gevoel ook minder kans op ontstaan. Naast yoghurtproducten kan je probiotica ook innemen in de vorm van een voedingssupplement.


Alarmsignalen
In de meeste gevallen hoef je je geen zorgen te maken om je opgeblazen gevoel: vaak ligt er iets onschuldigs aan de basis. Gaat je opgezette buik echter gepaard met volgende alarmtekens, dan moet er wel een belletje gaan rinkelen:

1. Je verliest bloed bij de ontlasting.
2. Je wordt 's nachts wakker door je opgezwollen buik.
3. Je verliest plots veel gewicht zonder aanwijsbare reden.
4. Je wordt overvallen door koorts.
5. Je kampt met bloedarmoede.
6. Je hebt abnormale pijn in de buik.
Kamp je met één van bovenstaande symptomen, dan raadpleeg je het best je huisarts.

Door Charlotte Demierbe
Goed Gevoel, december 2011

28/12/11 10u00
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen