-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel

De gevaren van niezen

Met een enkele nies kun je in de bus 150 medereizigers besmetten met een verkoudheid in slechts vijf minuten. Slechts weinig mensen beseffen hoe gevaarlijk dit kan zijn, maar een niesbui kan gebroken ribben veroorzaken en zorgde ooit al voor een hartaanval.

Twee soorten
Specialist van sportblessures Adam Carey: "Er zijn twee soorten niezen die schade kunnen veroorzaken. Bij de eerste niest de persoon zo krachtig, waardoor je lichaam schade oploopt. Dat is vergelijkbaar met een whiplash, je hoofd beweegt heel snel naar voor en achter, dat kan tal van spier- of beenderproblemen veroorzaken. De tweede blessure ontstaat wanneer je een niesbui probeert te onderdrukken. Dit maakt dat druk zich opbouwt in het hoofd, wat een gebarsten trommelvlies kan veroorzaken, maar ook aders en spieren doen scheuren, de sinussen beschadigen en in enkele zeldzame gevallen zelfs tot een hersenbloeding leiden."

Blessures
Tandarts Phil Stemmer waarschuwt voor tandproblemen. "Je moet op je gebit letten wanneer dat samen klapT. Zo kun je namelijk een tand verliezen, maar ook op je tong bijten, want pijnlijk is of tot een kan infectie leiden." Aangezien we ongeveer drie keer per dag niezen, kunnen we ons allemaal aan deze gevaren verwachten. Zeker als je weet dat wetenschappers gokken dat we niezen aan een snelheid van 165 km per uur. De Britse student Jenny Compton brak een rib tijdens het niezen en Victoria Kenny raakte kreupel. De 18-jarige Dean Rice kreeg een niesaanval, achteraf klaagde hij over pijn in zijn oor, seconden later zakte hij in elkaar, de niesbui had blijkbaar een ernstige hersenbloeding veroorzaakt. Vorige maand niesde de 79-jarige John Oram zo hard dat hij erdoor stierf aan een hartaanval en een hersenbloeding.

Bereid je voor
Je kunt jezelf beschermen tegen een niesbui door je voor te bereiden. Span je buikspieren op net voordat je gaat niezen. Trek je buik in om zo ervoor te zorgen dat je hoofd niet achteren slaat. Anders bewegen je lichaamsdelen ongecontroleerd en dit kan je ligamenten belasten en je spieren, wervels en pezen beschadigen. (ep)

30/10/09 11u33
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Test je zon-IQ Risicotest op type 2 diabetes Welk slaaptype ben jij? Hoe vatbaar ben jij voor een bore-out? Hoe gezond maak jij ruzie? Ben jij klaar om te stoppen met roken? Hoe goed ken jij je lichaam? Loop jij risico op een burn-out? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ? Hoe moe ben jij ? Zo vermijd je een burn-out ! Doe jij genoeg om je gebit gezond te houden? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe goed kun jij loslaten?
| 1 |