-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel

Complexen over je dikke enkels? Zo raak je er van af

Een slanke enkel is al eeuwenlang een kenmerk van schoonheid. Daarom baren cankles, dikke enkels, veel vrouwen zorgen. Toch is het een moeilijker gebied dan bijvoorbeeld een buikje of billen om aan te pakken. Met onze tips echter mag dit geen probleem meer zijn.

Wanneer je slank bent, maar toch met cankles kampt, is zout vaak de schuldige. Wanneer je hier meer van eet dan je lichaam nodig heeft, slaan we water op om het niveau weer naar een normaal peil in je bloed te krijgen. Dit water kan zich opstapelen rond je enkels, waardoor dit gebied minder strak is. Door je zoutopname te beperken, zul je misschien het probleem niet direct aanpakken, maar wanneer je het opgeblazen uiterlijk kan voorkomen, is het alvast een goed begin.

Voeding
De aanbevolen hoeveelheid zout is 6 gram per dag, als je dit kunt verlagen tot 3 gram geloven experts dat je een anderhalve liter aan overtollig water kunt kwijtspelen. Het kan ook andere gebieden afslanken waaronder je buikje, polsen en enkels. Veel fruit en groenten eten, die rijk zijn aan kalium, herstelt ook de natuurlijke balans van lichaamsvocht. Ongeveer 70 procent van je zoutopname komt van verwerkte voeding als brood, ontbijtgranen, kant-en-klare maaltijden, fastfood, soep en koekjes. Let daarom dus op verpakking van verwerkte voeding hoeveel zout het bevat. Sommige voedingstabellen geven enkel het niveau van sodium in milligram. Om dit om te zetten naar zout in gram moet je dit vermenigvuldigen met 2,5. Dat betekent dus dat 1 gram sodium gelijk staat aan 2,5 gram zout. Om cankles te bestrijden eet je dus best enkel zelfbereide maaltijd en 'natuurlijke' snacks.

Drinken

Het is een mythe dat de opname van veel water leidt tot vochtophoping, dat kan niet het probleem zijn als je nieren naar behoren werken. Probeer genoeg water te drinken, ook groene thee is goed om het metabolisme te versnellen en vet te verbranden. Blijf weg van frisdranken, fruitsappen en alcohol. Als je genetisch een aanleg hebt voor cankles, dan kan overgewicht dit erger maken, omdat het zwellingen en de opstapeling van vet in dit gebied verhoogt.

Sport en oefeningen
Springen, stretchen en cardio-oefeningen kunnen helpen om gezwollen enkels te beperken. Probeer elke dag aan een stevig tempo een half uur te wandelen. Doe dit in combinatie met onderstaande oefeningen en je probleem zou snel opgelost moeten zijn. 

1. Beweeg in bed voor je opstaat, maak cirkels met je voeten wanneer je nog neerligt.  Dit doet je bloed circuleren en warmt je enkels op.

2. Stretch voor je doucht: eens je bent opgestaan, is het belangrijk je kuiten te rekken. Sta op een verhoogje en laat je hielen over de rand uitkomen. Verhoog en verlaag je lichaam traag. Je kunt dit voelen in de achterkant van je kuiten. Hou je vast aan een muur voor het evenwicht en span je buikspieren op. 

3. Tijdens het werk: Je kunt niet altijd je voeten aan je bureau niet op een verhoogje laten rusten. Maar je kunt wel je ellebogen op je knieën laten rusten. Hef je hielen dan zo hoog mogelijk op, je tenen duw je naar beneden. Vervolgens ontspan je weer je voeten. Herhaal dit verschillende keren per dag.

4. Als je 's avonds thuis komt, kun je door speciaal te wandelen het probleem aanpakken. Zoek je zelf een wandelpad van vijf meter. Dit wandel je op en af terwijl je eerst op je hielen loopt, vervolgens laat je je zakken en verdeel je het gewicht over de hele voet. Dan wandel je op je tippen en dan weer op je volledige voet. Herhaal dit tot je kuiten pijn doen en noteer hoe vaak je op en af liep. Verhoog elke week langzaamaan de duur van deze oefening.  

5. Je kunt voor de televisie de volgende setje doen: zet je voeten iets breder uit elkaar dan je schouders, je gewicht is verdeeld over je hele voet. Zet je handen op je heupen. Ga vervolgens op je tippen staan, plooi je knieën, laat je lichaam zo laag mogelijk zakken, terwijl je knieën buigen. Vervolgens strek je opnieuw je benen, dit herhaal je 20 keer. Probeer de ganse tijd op je tenen te blijven staan en zo drie sets af te werken. 

Sta met je voeten lichtjes op schouderbreedte uit elkaar, hou je knieën lichtjes gebogen. Buig eerst nog iets dieper om dan te springen, land terug in startpositie. Zorg wel dat je knieën dan weer gebogen zijn om de impact te absorberen, dit duurt ongeveer drie seconden. Probeer drie sets van 15 oefeningen. af te werken. (ep)

06/06/11 18u05
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Test je zon-IQ Risicotest op type 2 diabetes Welk slaaptype ben jij? Hoe vatbaar ben jij voor een bore-out? Hoe gezond maak jij ruzie? Ben jij klaar om te stoppen met roken? Hoe goed ken jij je lichaam? Loop jij risico op een burn-out? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ? Hoe moe ben jij ? Zo vermijd je een burn-out ! Doe jij genoeg om je gebit gezond te houden? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe goed kun jij loslaten?
| 1 |