-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Niet verdikken in het weekend: hoe doe ik dat?

Na een week van snelle lunches, strakke trainingsschema's en uitputtende presentaties op het werk, verdienen we in het weekend wel eens een extraatje. Helaas zorgen die beloningen ervoor dat al onze inspanningen voor niets waren. Erger nog: in het weekend komen de kilo's er razendsnel bij.

Volgens een Amerikaanse studie spelen vrouwen op vrijdag, zaterdag en zondag ongeveer 115 calorieën meer binnen dan op een weekdag. "Die extra 300 tot 400 calorieën kunnen ervoor zorgen dat je op het einde van het jaar zo'n 4 kilo meer weegt", zegt onderzoeksleider Barry Popkin. Gelukkig kan je daar dankzij onderstaande tips een stokje voor steken én toch blijven genieten van je weekend.

Vrijdag
Probleem: Happy Hour
Alcohol bevat niet alleen veel calorieën, het doet je ook grijpen naar chips, nootjes en andere snacks.

Oplossing: Kies het juiste drankje
Vergeet de zoetje drankjes - die vaak meer dan 500 calorieën bevatten - en kies voor iets met een intense smaak. "Je zal een Bloody Mary of een whisky veel minder snel opdrinken dan een cocktail", zegt Keri Gans van de American Dietetic Association. 

Kies ook het juiste plekje uit. Ga niet bij de gratis snacks zitten, want dan is het moeilijk om te weerstaan. Eten mag, maar nootjes, chips of kippenvleugeltjes zijn caloriebommen. Bestel liever een echte maaltijd die je honger doet verdwijnen.

Zaterdag
Probleem: Shoppen met een lege maag
Shoppen is uitputtend, dus het is normaal dat je honger krijgt. Omdat je geen tijd wil verliezen, lijkt een snelle hap de beste keuze. Niet dus.

Oplossing: Neem een snack mee
Steek een gezonde snack in je handtas, zelfs als je niet van plan bent om lang te gaan winkelen. Als het dan toch lunchtijd wordt, kan je gerust iets gaan eten in een restaurant. Geen McDonalds of PizzaHut natuurlijk, want je wil toch in je nieuwe kleren blijven passen? Als je jezelf toch wil belonen, koop dan liever een extra kleedje, een nieuwe nagellak of een paar blinkende oorringen.

Probleem: De bioscoop
Popcorn en een frisdrankje kunnen niet ontbreken bij een cinemabezoek. Maar als je weet dat die samen zo'n 1.600 calorieën bevatten, vormen ze een regelrechte aanval op je gewicht.

Oplossing: Neem je eigen popcorn mee
Dat lijkt misschien not done, maar het is echt de enige manier om je calorieën in de hand te houden. Maak thuis zelf een zakje popcorn van 100 calorieën klaar en prop het in je handtas.

Had je het bioscoopbezoek niet op voorhand gepland? Vraag dan aan een vriend om een klein zakje popcorn zonder boter te delen, dan neem je slechts 225 calorieën op. Als je toch zin hebt in iets zoets, neem dan een kauwgom of een stukje zwarte chocolade.

Zondag
Probleem: Brunch
Voor vele vrouwen is dit het ideale excuus om het aantal calorieën voor twee maaltijden in één keer op te nemen.

Oplossing: Sla het ontbijt niet over
Het is verstandig om toch een stukje fruit en wat magere yoghurt te eten als je opstaat. Dat zorgt ervoor dat je niet uitgehongerd aan de brunch begint, waardoor je niet meteen naar de croissants zal grijpen.

Als het een buffet is, neem dan genoegen met drie of vier dingen die er echt goed uitzien. "Als je het bij enkele gerechten houdt, zal je sneller het gevoel hebben dat je verzadigd bent", zegt Gans.

Probleem: Televisiemarathon
De zetel en je dvd-reeks van Glee of Gossip Girl liggen op je te wachten. En daar kan en wil je natuurlijk niet aan weerstaan...

Oplossing: Ga sporten
En toch moet je! Ga op zondag minstens twee of drie uur naar buiten om te fietsen, te lopen of te volleyballen met je vriendinnen. Of gebruik je zondag om eens een nieuwe sportactiviteit uit te testen. "Daardoor zal je meer calorieën verbranden, want je spieren moeten zich aanpassen aan de nieuwe bewegingen", zegt Debi Pillarella van het American Council on Exercise. (lbs)

09/06/11 17u05
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Test je zon-IQ Risicotest op type 2 diabetes Welk slaaptype ben jij? Hoe vatbaar ben jij voor een bore-out? Hoe gezond maak jij ruzie? Ben jij klaar om te stoppen met roken? Hoe goed ken jij je lichaam? Loop jij risico op een burn-out? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ? Hoe moe ben jij ? Zo vermijd je een burn-out ! Doe jij genoeg om je gebit gezond te houden? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe goed kun jij loslaten?
| 1 |