-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel

Hoe kan je veilig sporten met je hond?

© Thinkstock.

Waarom zou je je trouwe viervoeter niet omvormen tot sportmaatje? Zijn energie en enthousiasme straalt ook af op jou, en net als jij krijgt hij de beweging die hij nodig heeft om gezond en fit te blijven. Met deze tips hou je het veilig voor jou en de hond.

1)    De juiste activiteit voor de juiste hond
Niet elke hond kan evenveel aan en niet elke sport is geschikt voor elke hond, da's logisch. Kleinere honden kan je perfect betrekken bij een wandeling, een trektocht, een spelletjes vangbal of frisbee.

Medium en grote honden zijn ook geschikt om mee te gaan lopen, fietsen of rollerbladen of skateboarden. Zwemmen kan ook wonderen doen voor honden met gewrichtspijnen.

Kleine honden kunnen gemakkelijk een wandeling van drie tot vijf kilometer aan, hou lopen beperkt tot 6 kilometer, tenzij de dierenarts het licht op groen zet. Ga sowieso eerst langs bij de dierenarts voor een check-up voor je je hond systematisch betreft bij je sportsessies.

Gemiddeld moeten honden twee keer per dag bewegen, kleine honden 15 tot 20 minuten, grote tot 45 minuten per keer.  

2)    Traag beginnen

Het is verleidelijk om de hond mee te nemen normale loop- of fietstocht, maar dat beest is dat natuurlijk niet gewend.

Begin traag aan de activiteit, en bouw gradueel zowel de intensiteit als de lengte op. Voor de conditie van je hond, maar ook zodat jullie op elkaar afgestemd raken.

Wanneer heeft je hond een pauze nodig? Bij de logische signalen: zwaar ademen, als hij achterop blijft, mankt of gewoonweg weigert verder te gaan. Forceer je hond niet, dit is geen kwestie van wilskracht.

3)    Vergeet het wandelingetje

Een nadeel van een snuffelende hond kan zijn dat jouw tempo zakt tot een gezapige wandeling of zelfs een slentermarathon. Wees alert en hou tempo, bijvoorbeeld door snel te wandelen of traag te joggen. Belangrijk is dat je hartslag versnelt en je het op een goed niveau kan houden.

Anderzijds kan je van de avond- of ochtendwandeling ook een beetje 'sport' maken, door een spel te spelen met de hond. Bij honden die groot en sterk genoeg zijn, kan dit door samen aan de leiband te trekken: hij houdt de leiband in de mond, jij in de hand en je trekt tot je tegenreactie krijgt. Je traint zo je armspieren en bovenlichaam!

Woon je in een gebied waar mogelijk is om de hond los te laten, overweeg dan om te (snel)wandelen met gewichtjes: zo train je jezelf en geef je je hond de vrijheid om rond te lopen.


4)    Bos, strand of heuvels


Honden zijn dol op de natuur en zijn goed gezelschap bij een flinke trektocht in de Ardennen of een stevige wandeling door de duinen. Vermijd hellingen zeker niet (goede cardio!) of trek sprintjes met je hond op het strand. Is je hond een speelvogel, gooi dan een balletje of frisbee waar hij moet achterlopen. Blijf zelf niet staan, maar hol er achteraan. Deze 'snelle sprints' zijn een vorm van intervaltraining en doen wonderen voor je conditie.

5)    Eerst water, de rest komt later

Net als jij krijgt je hond dorst tijdens het sporten. Neem ook water mee voor hem of laat hem op tijd een pauze om te drinken.

Wees alert voor de signalen van oververhitting bij honden: zwaar ademen, dik en draderig slijm en een donkerrode tong.

6)    Pas je sport aan aan het weer
 
In de zomer vermijd je beter de warmste momenten (tussen 10 en 18h), en verkies liefst de koelere uurtjes van de vroege ochtend of late avond. In de winter vermijd je net de koudste momenten en plan je sporten eerder tegen de middag of na de middag.

Vanaf 30 graden stel je sporten met de hond beter uit, en ook een hoge vochtigheidsgraad maakt het moeilijker voor hen om te ademen en af te koelen.

Let ook op de ondergrond: tijdens warme, zonnige dagen zijn voetpaden en asfalt pijnlijk voor de hond. Ook kiezelstenen en kiezelstranden zijn niet aangenaam voor honden en kunnen pezen scheuren.

7)    Overdrijf niet

Ook huisdieren kunnen te veel bewegen, en dus last hebben van stijfheid of overbelasting. Wees alert voor manken, trekken aan de leiband of als ze achterblijven of ronduit weigeren te bewegen.
 
 Zoals gezegd in het begin: bouw rustig op, met zeker in het begin rustdagen zodat de hond langzaam maar zeker mee op tempo komt.

(Door: Elke De Pourcq)
18/07/12 14u03
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Test je zon-IQ Risicotest op type 2 diabetes Welk slaaptype ben jij? Hoe vatbaar ben jij voor een bore-out? Hoe gezond maak jij ruzie? Ben jij klaar om te stoppen met roken? Hoe goed ken jij je lichaam? Loop jij risico op een burn-out? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ? Hoe moe ben jij ? Zo vermijd je een burn-out ! Doe jij genoeg om je gebit gezond te houden? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe goed kun jij loslaten?
| 1 |