-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Laat reflux je leven niet verzuren

Een brandend gevoel in je slokdarm of een zure smaak in je keel. Voor één op de tien volwassenen is het wekelijkse kost. Hoe voorkom je dat reflux je het leven zuur maakt? Goed Gevoel zocht het voor je uit.

Het overkwam je wellicht ook al eens. Na een gezellig avondje op restaurant krijg je, eens in bed, de rekening gepresenteerd. Reflux of zure oprispingen zijn de oorzaak van dat vervelende, branderige gevoel in je slokdarm. Als het bij een enkele keer blijft, is er niets aan de hand. Maar volgens onderzoek heeft één op de drie volwassenen iedere maand last van reflux. En één op de tien zelfs wekelijks. Reflux is dan niet langer een fait divers, maar wel een pijnlijke kwaal die de levenskwaliteit aanzienlijk naar beneden haalt.

Waar komt dat vervelende gevoel precies vandaan? Om op te boksen tegen de zwaartekracht en ervoor te zorgen dat het eten in onze maag blijft, beschikt ons lichaam over een ingenieus systeem. 'De sluitspier vormt de barrière tussen maag en slokdarm, en speelt een cruciale rol in dit hele proces', zegt professor Tack, diensthoofd gastroenterologie van het UZ Leuven. 'Als alles goed gaat, ontspant die spier zich telkens we slikken, om zo het eten naar de maag door te sluizen, en spant ze zich daarna weer op. Dat is erg belangrijk, want in de maag is de druk immers anders dan in de slokdarm. In de buikholte spreken we van een positieve druk, terwijl er in de borstkast - waar de slokdarm zich bevindt - een negatieve druk heerst. Zonder de sluitspier zou je maaginhoud onmiddellijk opnieuw naar boven komen.'

Het systeem lijkt waterdicht, maar heeft toch enkele zwakke punten. Zo blijkt de spier na een maaltijd wat van haar kracht te verliezen. En ook onze levensstijl kan dat proces onder druk zetten. Gelukkig hoef je dat niet lijdzaam te ondergaan. In de strijd tegen reflux heb jij namelijk (grotendeels) de touwtjes in handen. Aan de slag!

SOS overgewicht
Overgewicht vergroot de kans op reflux. Zelfs wie slechts enkele kilo's te zwaar is, heeft er vaker mee te maken. Professor Tack: 'Uit een recente Engelse studie bleek dat wanneer proefpersonen hun BMI (body mass index, nvdr.) van 20 naar 25 zagen stijgen - wat nog steeds binnen de gezonde normen valt - ze vaker last hadden van reflux. Hoe zwaarder je bent, hoe hoger de druk in je maag is. Daardoor laat de sluitspier het makkelijker afweten en kan de maaginhoud naar boven komen. Op wereldschaal bekeken is reflux een probleem dat steeds vaker voorkomt. Maar ook het lichaamsgewicht stijgt wereldwijd, wat meteen een belangrijke verklaring is. Uit analyses blijkt bovendien dat abdominaal vet zelfs een nog grotere risicofactor is dan overgewicht.' Een gezonde buikomtrek bij vrouwen bedraagt maximaal 88 cm. Voor mannen ligt de grens op 102 centimeter.

In actie
- Je gewicht en buikomtrek in de gaten houden is essentieel in de strijd tegen reflux. Verkeerde voedingsgewoonten en een ongezond gewicht gaan vaak hand in hand. Een kritische blik op wat je in je mond stopt én enkele kilo's verliezen helpt zuuroprispingen te voorkomen.
- Vermijd te vettemaaltijden. Ze vertragen het verteringsproces, waardoor de kans op reflux toeneemt. Let ook op 'onzichtbare vetten'. Koekjes, gebak, charcuterie en bereide maaltijden zijn vaak erg vetrijk.
- Neem je tijd om te eten. Vul je borden in de keuken en gebruik eventueel een kleiner bord. Zo ben je minder geneigd om je vol te proppen.
- Gebruik olijfolie in plaats van boter om te bakken. Olijfolie is rijk aan onverzadigde vetzuren. Boter bevat vooral verzadigde vetten. Die laatste kunnen het cholesterolgehalte in je bloed de hoogte in jagen, terwijl onverzadigde vetzuren precies het omgekeerde doen. Een handig trucje om onverzadigde vetten te herkennen: bij kamertemperatuur zijn ze altijd vloeibaar. Opgelet: verzadigde en onverzadigde vetten bevatten evenveel calorieën. Ook met onverzadigde vetten spring je best zuinig om. Bakpapier en siliconen bakvormen zijn slimme hulpmiddelen om het gebruik van vetstoffen te beperken.
- Zet wat vaker vis op het menu. Eén keer per week is een absoluut minimum. Opgelet: gefrituurde of gepaneerde vis valt niet onder deze noemer.
- Stomen is veruit de beste manier om groenten te bereiden. Zo behouden ze niet enkel hun mooie kleur, maar ook hun vitaminen en mineralen.
- Kies voor vezelrijke voeding. Vezels zijn onontbeerlijk voor een gezonde spijsvertering. Je vindt ze in volle granen, fruit en groenten.
- Gedroogd fruit is een prima tussendoortje. Wees zuinig met noten, die bevatten veel vet en calorieën.
- Vervang koekjes en chocolade door fruit. Behalve zure vruchten en citrusfruit mag je alle soorten onbeperkt eten.

Roken, alcohol en andere zuurmakers
Niet enkel je lichaamsbouw kan reflux in de hand werken, ook je levensstijl speelt een belangrijke rol. Zo is roken een belangrijke veroorzaker van zure oprispingen. 'Het stimuleert de zuurproductie in de maag en verlaagt de druk op de sluitspier. Daardoor kan de zure maaginhoud makkelijker naar boven komen', verduidelijkt professor Tack. Ook alcohol, cafeïne, bruisende dranken en bepaalde kruiden werken reflux in de hand.

Tack: 'Ze prikkelen de sluitspier, waardoor die aan kracht moet inboeten. Iedereen zal het erover eens zijn dat onze levensstijl vandaag anders is dan pakweg vijftien jaar geleden. Dat is zeker een belangrijke reden waarom reflux vaker voorkomt.' Reflux vormt vaak ook een bedreiging voor je nachtrust. 's Nachts vergroot de kans op reflux. Als je ligt, werkt de zwaartekracht immers op een andere manier in op ons lichaam. Vooral inslaapproblemen komen vaak voor.

Naar de dokter
Niet alle oorzaken van reflux hebben we zelf in de hand. Volgens professor Tack speelt ook het verdwijnen van helicibacter, een bacterie die zich in de maag bevindt, een rol in het hele refluxverhaal. 'We zien dat die bacterie bij jonge generaties steeds minder voorkomt. Dat is een gezonde tendens, want die microbe veroorzaakt maagzweren, maar zorgt wel voor meer refluxklachten.' En ook een maagbreuk kan frequente zuuroprispingen verklaren. 'Zo'n breuk ontstaat door een combinatie van verschillende factoren: ouder worden, verslapping van de bindweefsels, overgewicht... Doorgaans heb je er niet veel last van, maar het bevordert in belangrijke mate het voorkomen van reflux. Een deel van de druk op de sluitspier valt daardoor immers weg.'

Heb je na een copieuze maaltijd last van zure oprispingen? Dan is een zuurremmend middel voldoende om je snel van het grootste ongemak te verlossen. Maar heb je er wekelijks last van en helpen aanpassingen aan je levensstijl onvoldoende, dan doe je er goed aan je te laten onderzoeken. 'Als frequente refluxklachten niet behandeld worden, leidt dat bij 40 procent van die patiënten tot ontstekingsletsels aan de slokdarm. Doorgaans zijn die ontstekingen oppervlakkig, maar bij één op de tien patiënten gaat het toch om een belangrijk letsel dat voort moet opgevolgd worden. Naast de frequentie van reflux zijn er nog andere alarmsignalen. Als je plots vermagert, moeite hebt om voeding door te slikken, bloed in je stoelgang merkt of moeilijk eten kan verdragen, raadpleeg je het best je arts.'

In actie
- Verhoog het hoofdeinde van je bed. Plaats blokjes van ongeveer vijftien centimeter onder het bed. Zo verhoog je je slaaphouding gelijkmatig. Door je lattenbodem te verstellen of extra hoofdkussens te gebruiken, creëer je een geplooide lichaamshouding, waardoor de druk in je buik én dus ook de kans op reflux toeneemt.
- Eet op regelmatige tijdstippen en voorkom dat je met een reuzehonger aan tafel schuift. Je laatste maaltijd eet je best twee à drie uur voor je onder de wol kruipt.
- Hou je kruidengebruik in toom. Vooral pittige kruiden zoals munt, kruidnagel en look verhogen de zuurproductie.
- Tracht je koffiegebruik te beperken. Leg jezelf een daglimiet op en bouw het aantal kopjes geleidelijk aan af. Of kies voor gedecafeïneerde koffie. Die zorgt voor minder zuurproductie. Las wekelijks een cafeïnevrije dag in.
- Vervang bruisende dranken door plat water of andere niet-bruisende dranken.

Refluxcoach biedt hulp
Heb je een duwtje in de rug nodig om je levensstijl aan te passen en zo je refluxklachten de wereld uit te helpen? Dan is www.refluxcoach.be wellicht iets voor jou. Farmabedrijf Nycomed ontwikkelde deze unieke website boordevol tips, advies en uitdagingen om patiënten te steunen in hun strijd tegen reflux. Aan de hand van jouw profiel krijg je een duidelijke oplijsting van mogelijke triggers, advies op maat én word je uitgedaagd om enkele kwalijke levensgewoonten aan te pakken. Refluxcoach is ook gratis te downloaden als app voor je smartphone.

Door Lynn Guillaume
Goed Gevoel, juni 2012

20/07/12 15u29
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Test je zon-IQ Risicotest op type 2 diabetes Welk slaaptype ben jij? Hoe vatbaar ben jij voor een bore-out? Hoe gezond maak jij ruzie? Ben jij klaar om te stoppen met roken? Hoe goed ken jij je lichaam? Loop jij risico op een burn-out? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ? Hoe moe ben jij ? Zo vermijd je een burn-out ! Doe jij genoeg om je gebit gezond te houden? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe goed kun jij loslaten?
| 1 |