-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel

Het jojo-effect: zó slank je toch af

© thinkstock.

Al ooit gemerkt hoe moeilijk het is om te vermageren wanneer je weer wat kilo's zwaarder bent geworden na die laatste dieetpoging? Je bent niet de enige! Er bestaat zelfs een fysiologische reden die vaak roet in het eten gooit. Dankzij deze tips kan je er gelukkig wel voor zorgen dat de weggesmolten kilo's ook écht verleden tijd zijn.

© thinkstock

Natuurlijk zie je bij een dieet graag snel resultaat, toch is het geen goed idee om je calorie-inname plots drastisch te verlagen. Een voedingsplan dat te strikt is, zorgt er namelijk voor dat er gespeeld wordt met je hongergevoel en hormonen. Daardoor is het niet alleen fysiek en mentaal moeilijker om gewicht te verliezen, maar doen je hormonen er vaak nog een schepje bovenop.

Door te weinig calorieën in te nemen, daalt het leptineniveau in je lichaam. Dit hormoon zorgt er net voor dat je sneller voldaan bent tijdens het eten. Daarnaast stijgt de hoeveelheid ghreline, een hormoon dat afgescheiden wordt door de maagwand en je eetlust opwekt. Je zal dus meer honger krijgen, minder snel een 'volle' maag hebben en dus meer eten.

Er is nog meer slecht nieuws: dit effect wordt niet alleen waargenomen wanneer we daadwerkelijk aan het diëten zijn, maar vindt ook een lange tijd na het vermageren plaats in ons lijf. Door dit proces treedt vaak het gekende jojo-effect op aangezien je meer honger zal hebben dan voor je dieet.

Gelukkig kan je dit effect wel verzachten door een goed en evenwichtig voedingsplan te volgen en op volgende aandachtspunten te letten:

- Pas je voeding en levensstijl geleidelijk aan: probeer geen hele voedingsgroepen uit je menu te schrappen en maak kleine aanpassingen die je lang kan volhouden. Het heeft geen zin om een week bijna niets te eten en de week erop jezelf weer vol te proppen.

- Zorg ervoor dat je een gezonde relatie met voeding krijgt: probeer niet te denken dat eten enkel ervoor zorgt dat je verdikt of vermagert maar weet dat het je ook voorziet van energie en je lichaam gezond houdt. Eten bevat heel wat positieve elementen, het is aan jou om de negatieve eigenschappen te negeren.

- Vergeet verder niet dat vermageren tijd vraagt en fixeer je niet te veel op je dieet. Vind je het belangrijk om die drie kilo kwijt te spelen of net een gezonde dosis zelfvertrouwen te kweken? Wanneer je focust op het laatste, zal je waarschijnlijk ook een gezondere levensstijl aannemen en zo je doel bereiken.

© thinkstock
07/10/14 11u43
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 
Happy-Summer

Alles over

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Test je zon-IQ Risicotest op type 2 diabetes Welk slaaptype ben jij? Hoe vatbaar ben jij voor een bore-out? Hoe gezond maak jij ruzie? Ben jij klaar om te stoppen met roken? Hoe goed ken jij je lichaam? Loop jij risico op een burn-out? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ? Hoe moe ben jij ? Zo vermijd je een burn-out ! Doe jij genoeg om je gebit gezond te houden? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe goed kun jij loslaten?
| 1 |