-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel

Wat voor saunatype ben jij?

© thinkstock.

Vandaag is de Nationale Dag van de Sauna, de ideale gelegenheid voor jou om nog eens een uitstapje naar de welness te plannen. Word je echter vaak overrompeld door de verschillende soorten sauna's die ter beschikking zijn? Dan kan je hier te weten komen welk type sauna bij jou past.

Een opgietsauna
Een opgietsauna © thinkstock
De infraroodsauna
De infraroodsauna © thinkstock

Er bestaan twee soorten sauna's die opgedeeld worden volgens de hun eigenschappen. Zo is er een verschil tussen een droge en vochtige sauna. Droge lucht zorgt ervoor dat de luchtvochtigheid laag ligt en de temperatuur sneller stijgt. Wanneer de lucht iets vochtiger is, ligt ook de temperatuur wat lager waardoor je lichaam beter kan wennen.

Ga je voor de eerste keer naar de welness en wil je op je eigen tempo wennen aan de warmte? Dan kies je best voor een biosauna omdat deze vooral focust op luchtvochtigheid. De gemiddelde temperatuur ligt er tussen 50 en 60 graden en er zit ongeveer vijftig procent vocht in de lucht.

Wanneer je hete temperaturen goed kan verdragen, kan je kiezen voor een Finse sauna. In deze cabine wordt er gewerkt met droge lucht en kan de temperatuur makkelijk oplopen tot meer dan 100 graden Celcius. Vaak wordt de sauna gebouwd uit een specifiek soort hout dat de warmte opneemt en die vervolgens weer uitstraalt. Deze sauna is ideaal om je lichaam te laten ontspannen wanneer je neerligt op het hout: door de warmte zullen je spieren relaxen en worden  lichamelijke kwaaltjes verzacht. De warmte wordt meestal voorzien door een kachel.

Opgietsauna's, waarbij je water op hete kolen giet om de temperatuur zo te doen stijgen, zijn een van de warmste sauna's die er bestaan. Hoe vaker jij of iemand anders water op de stenen giet, hoe warmer het wordt. Het is dus vooral zoeken naar een evenwicht in deze sauna waarbij je echt moet luisteren naar je lichaam. Zweten is absoluut normaal, maar wanneer je duizelig wordt, kan je beter weggaan. Blijf maximaal 12 minuten op deze plek vertoeven en zoek dan een koelere plek op. Vaak wordt er in deze sauna's gebruikgemaakt van essentiële oliën die een hemels aroma verspreiden.

Wanneer je voor een Zweedse sauna kiest, wordt er verwacht dat je achteraf goed gaat afkoelen. Het is net de wisselwerking tussen de warme en koude temperaturen die het effect van deze sauna aangenaam maakt. Door je in ruimtes te begeven met verschillende temperaturen verlaagt niet alleen je bloeddruk maar wordt ook je bloedcirculatie gestimuleerd. Ook in deze sauna kan het erg warm worden: opletten is dus de boodschap.

Wil je graag focussen op je spieren en gewrichten? Probeer dan eens een infraroodsauna of -cabine uit. Zoals de naam verklapt, wordt er geen gebruik gemaakt van een kachel maar van infraroodstralen. Die stralen hebben een specifieke eigenschap: ze dringen diep door in het lichaam waardoor je spieren en gewrichten ontspannen. Het pluspunt? De temperatuur is aangenaam en achteraf heb je een heerlijk loom gevoel.

Zoals eerder vermeld moet je vooral goed naar je lijf luisteren wanneer je in de sauna vertoeft. Vergeet ook niet om geleidelijk aan op te warmen. Zo wordt vaak aangeraden om eerst een warm voetbad te nemen zodat je lichaamstemperatuur lichtjes stijgt. Wil je daarna het nog wat kalm aandoen? Ga dan op het laagste plaatsje zitten in de sauna aangezien warmte stijgt en verlaat de ruimte na maximaal vijftien minuten. Zorg er vervolgens voor dat je lichaam traag maar optimaal kan afkoelen door eerst een lauwe douche te nemen en vervolgens over te schakelen naar frisser water.

08/10/14 11u55
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 
Happy-Summer

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Test je zon-IQ Risicotest op type 2 diabetes Welk slaaptype ben jij? Hoe vatbaar ben jij voor een bore-out? Hoe gezond maak jij ruzie? Ben jij klaar om te stoppen met roken? Hoe goed ken jij je lichaam? Loop jij risico op een burn-out? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ? Hoe moe ben jij ? Zo vermijd je een burn-out ! Doe jij genoeg om je gebit gezond te houden? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe goed kun jij loslaten?
| 1 |