-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel

Hoge hakken zonder ongemakken: zo draag je ze pijnloos

© thinkstock.

Een recente studie toonde aan hoe ongezond het is om regelmatig hoge hakken te dragen, met allerlei voetletsels tot gevolg. Wie toch graag zijn voeten in een elegante pump wurmt deze dagen, wisselt maar beter regelmatig af tussen verschillende schoentypes. Daarnaast kunnen een aantal voetoefeningen de kans op pijn en kwetsuren verkleinen.

We weten het eigenlijk allemaal wel, dat elegante stilleto's een regelrechte aanslag zijn op onze houding, rug en voeten, zoals je hier al kon lezen. Maar het is zo leuk om er af en toe supervrouwelijk mee over straat te paraderen, en het tilt je zelfvertrouwen en stijlvolle uitstraling meteen een paar trapjes de hoogte in. Omdat we weten dat we het toch niet zullen volhouden om voortaan alleen op sneakers of ballerina's door het leven te gaan, zijn er gelukkig enkele oefeningen die de kans op pijn en letsels kunnen verlagen. Allemaal aan de voetfitness!

"Gezonde" hakken
De ene hak is de andere niet, en als je toch graag hakken draagt, kies je het beste voor een zo breed mogelijke hak. "Een brede hak van 3 cm met een plateauzooltje van 1 cm, is beter dan een stiletto van 4 cm," legt fysiotherapeute Sammy Margo uit. "Een wijdere, bredere hak geeft meer stabiliteit en ondersteuning, waardoor je letsels vermijdt. Ook comfortabele hakken waarbij je de voet nog wel gewoon kan "afrollen" genieten de voorkeur voor je gezondheid. Bij dit soort schoenen zet je eerst de hak neer op de grond, waarna je zachtjes je gewicht naar de bal van je voet kan laten zakken."
 
Regelmatig afwisselen
Beperk je (hoge) hakkenmomentjes tot bepaalde dagen in de week. Draag ze niet dagelijks, maar wissel regelmatig af met andere soorten schoenen. "Toch is elke dag sportschoenen dragen ook niet gezond, omdat je voeten zich dan naar die schoenen gaan zetten," legt Margo uit. "Idealiter wissel je doorheen de week af tussen platte schoenen, lage hakken, gemiddelde en hoge hakken." Dat maakt het advies om minder vaak hoge hakken te dragen al iets minder bitter. De schoenencollectie uitbreiden dan maar, in naam van onze gezondheid? Met plezier.

Fitness voor de voeten
Behalve brede comfortabele hakken dragen en regelmatig afwisselen van schoentype, kan je zelf een aantal oefeningen met je voeten doen om blessures te vermijden. "Doe deze oefeningen drie à vier keer per week, maak er echt een gewoonte van," drukt Margo ons op het hart.

- Stretch van de kuitspieren. Sta met je voeten op de onderste trede van een trap, waarbij alleen je hielen niet op de trap staan. Breng je hielen nu zover mogelijk naar beneden, zodat je het voelt strekken in je kuiten. Hou dit 10 seconden vol. Rol dan voorzichtig terug tot de bal van je voet, sta even op je tippen, en herhaal dit vijf keer.

- Stretch van de enkels. Ga op je knieën op de grond zitten, en leg een strak gerolde handdoek onder je voeten, net op het plekje waar het einde van je voeten en het begin van je tenen elkaar raakt. Leun dan naar achter en ga op je hielen zitten, zodat je het voelt stretchen in je voeten en enkels. Hou dit 30 seconden vast, kom even recht, en herhaal daarna een tweede keer.

- Algeme stretch. Ga met je rechterhand naar je linkervoet en weef je vingers tussen je tenen alsof je een hand geeft aan je voet. Enkel je duim blijft naast je voet. Hou die positie 30 seconden lang vast. Duw daarna vijf seconden je tenen naar beneden. Herhaal dit tien keer. Wissel daarna van hand en voet.

(Door: Nina Dillen)
06/06/15 09u00
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 
Happy-Summer

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Test je zon-IQ Risicotest op type 2 diabetes Welk slaaptype ben jij? Hoe vatbaar ben jij voor een bore-out? Hoe gezond maak jij ruzie? Ben jij klaar om te stoppen met roken? Hoe goed ken jij je lichaam? Loop jij risico op een burn-out? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ? Hoe moe ben jij ? Zo vermijd je een burn-out ! Doe jij genoeg om je gebit gezond te houden? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe goed kun jij loslaten?
| 1 |