-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel

Zo zit je minder op je achterste

© kos. Zitten is het nieuwe roken: move your ass!

9 uur per dag zitten we gemiddeld neer. Op onze bureaustoel, in de zetel voor de televisie, in onze auto in de file. En dat zou net zo ongezond kunnen zijn als roken, beweren gezondheidsexperts. Zelfs 's avonds gaan sporten kan de negatieve effecten niet omkeren. Maar hoe beweeg je meer als je een drukke kantoorjob hebt?

Dagdagelijkse beweging opdrijven

BBC journalist Michael Mosley maakte in 2012 de documentaire 'The Truth About Exercise' met zichzelf als proefkonijn. Daaruit bleek onder andere dat  af en toe naar de sportschool gaan weinig doet voor je gezondheid als je voor de rest hele dagen op je achterste zit. Je moet ook je dagdagelijkse beweging opdrijven, dit concept heet NEAT (Non Exercise Activity Thermogenesis), vrij vertaald: alle beweging aan lage tot matige intensiteit zonder dat je aan het sporten bent.

Sportdeskundige Yves Devos schrijft over dezelfde thematiek in zijn boek 'Fitness als Medicijn'. Op zijn website kan je jouw zitprofiel berekenen. Schrik je van het resultaat? Wij ook. Devos raadt aan om na 30 minuten ononderbroken zitten altijd even op te staan en om alvast te proberen je zittijd elke dag met 1 uur te verminderen. Sporten alleen helpt helaas niet. Sporten is natuurlijk prima om je conditie en kracht te verbeteren, maar die paar uurtjes kunnen niet de negatieve gevolgen van uren ononderbroken zitten omkeren. Zoveel mogelijk uit je stoel komen, dat is de booschap!


(Door: Eva Van Driessche)

10 manieren om minder te zitten

Hoe kan je vermijden dat je zoveel zit als je een kantoorjob hebt? Je kan je werkgever vragen om in staande of loopbureaus te investeren, maar dat is vast nog toekomstmuziek. Dit kan je wél zelf doen. De tips klinken misschien flauw, maar hebben echt resultaat, zegt Yves Devos. 30 minuten meer bewegen per dag, doet je kans op kanker, overgewicht, diabetes en hartziektes al aanzienlijk dalen.

1. Stap een bushalte te vroeg af.
2. Parkeer je auto verder van je huis of werk.
3. Zet een alarm in je gsm om elke half uur even op te staan.
4. Gebruik een koffie-automaat en de toiletten op een andere verdieping.
5. Wandel tijdens elk telefoontje dat je met je gsm doet.
6. Neemt nooit of te nimmer de lift.
7. Loop langs bij een collega in plaats van een mail te sturen.
8. Schaf je een stappenteller aan of installeer de gratis app Moves op je telefoon.
9. Wandel tijdens je lunchpauze even het gebouw rond.
10. Verander wachttijd in wandeltijd: bij de dokter, terwijl je kinderen op muziekles zijn, ...

23/09/15 14u45
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 
Happy-Summer

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Test je zon-IQ Risicotest op type 2 diabetes Welk slaaptype ben jij? Hoe vatbaar ben jij voor een bore-out? Hoe gezond maak jij ruzie? Ben jij klaar om te stoppen met roken? Hoe goed ken jij je lichaam? Loop jij risico op een burn-out? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ? Hoe moe ben jij ? Zo vermijd je een burn-out ! Doe jij genoeg om je gebit gezond te houden? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe goed kun jij loslaten?
| 1 |