-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel

Waarom zwemmen nu de perfecte workout is

© Todd Quackenbush / Unsplash.

Ben jij de duffe sportzaal ook beu na een lange winter van regen en kou? De lente is in het land, de ideale gelegenheid dus om nieuwe (sportieve) horizonten te verkennen. Als joggen niet je ding is, geven wij je 6 redenen om een trip naar het zwembad te overwegen.

1. Zacht voor je spieren

Bij het joggen kraakt er al eens een gewricht, voel je je spieren kreunen en kan je makkelijk een voet omslaan als je niet oplet. Bij zwemmen loop je veel minder snel blessures op, doordat er geen schokbelasting is die de spieren, pezen en gewrichten moet opvangen. Daarom is het zwembad dan ook gevuld met mensen van alle leeftijden en alle lichaamstypes. En toch train je met een stevige zwempartij alle spieren. Zowel je buik-, been en borstspieren worden aangesproken. Van een all-in-one workout gesproken!

2. Sociaal onderonsje

Een zwemsessie hoeft helemaal geen individuele activiteit te zijn. Niets zo leuk om met je zus of een vriendin naar het zwembad te trekken. Je hebt tijd om bij te babbelen tijdens het omkleden, douchen en bij het uitpuffen aan de kant tussen twee baantjes door. En oké, niets mis met een paar baantjes schoolslag terwijl je samen tatert en je hoofd boven water houdt. Doe dit alleen niet de hele zwembeurt, het is niet zo goed voor je nekspieren.

3. Zzzzzzzwemmen

Water verlicht en geeft rust. Zwemmen kan je dus gerust als een vorm van meditatie zien: het geeft het lichaam een pauze. Mentaal krik je ook op van het ontspannende effect dat water heeft. Je voelt je écht als een visje in het water. En achteraf slaap je als een roosje.

4. In topconditie!

Zwemmen verbetert je conditie heel erg snel. Zo kan je na verloop van tijd meer baantjes trekken, sneller zwemmen en vlugger herstellen. Ook je longcapaciteit zal uitbreiden na enkele zwemsessies, waardoor je langer onder water kan blijven. Je voelt heel snel verbetering, als dat geen motivatie is!

5. Kilokiller

Zwemmen verbrandt veel kilocalorieën: een halfuur zwemmen maakt je al 300 à 400 kilocalorieën lichter. Omdat het een duursport is zal je ook veel vetten verbranden. Tip om de training op te drijven? Wissel een lengte waarbij je supersnel zwemt af met één op gewone snelheid. De intervaltraining zorgt ervoor dat je ook na de training nog op een hoger metabolisme blijft draaien.

6. Wateraerobics

Misschien heb je al zitten lachen op vakantie met die hotelgasten die zich waagden aan een sessie wateraerobics (met behulp van een -vaak- knappe coach). Toch is wateraerobics niet zo'n slecht idee. Je werkt er niet alleen mee aan je conditie (zie puntje 4), je kan er ook perfect naartoe met een vriendin (zie puntje 2). Daarnaast helpt het je zelfvertrouwen ook vooruit: iedereen staat uiteindelijk te sporten in zwemkledij (voorzien van de nodige vetrolletjes en oneffenheden). Gêne overboord gooien dus en zwemmen maar!

(Door: Lara Van der Sypt)
© Margot Pandone / Unsplash
01/04/16 14u30
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 
Happy-Summer

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Test je zon-IQ Risicotest op type 2 diabetes Welk slaaptype ben jij? Hoe vatbaar ben jij voor een bore-out? Hoe gezond maak jij ruzie? Ben jij klaar om te stoppen met roken? Hoe goed ken jij je lichaam? Loop jij risico op een burn-out? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ? Hoe moe ben jij ? Zo vermijd je een burn-out ! Doe jij genoeg om je gebit gezond te houden? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe goed kun jij loslaten?
| 1 |