-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel

5 redenen waarom je wat vaker gember moet eten

© thinkstock.

Gember heeft een hele specifieke smaak die niet iedereen kan bekoren. Lust je het wel, dan mag je gember best wat vaker op het menu zetten. Want dit wondermiddel, dat vroeger vooral werd gebruikt in de Chinese geneeskunde, is heel erg goed voor je gezondheid en het kost nog eens amper geld ook. 5 voordelen.

Wat wij als gember kennen is de ondergrondse wortelstok van een plant die wel anderhalve meter hoog kan worden. Gember bevat amper calorieën en is rijk aan de vitaminen B en C, bevat bètacaroteen en is een uitstekende bron van kalium. Maar er zijn nog meer voordelen:

1. Het boost je immuunsysteem
Duitse wetenschappers wetenschappers ontdekten eerder al dat gember je op een gezonde manier doet zweten en op die manier bacteriën en infecties helpt afweren. Gember bevat daarnaast ook antioxidanten, werkt ontstekingsremmend en het stimuleert het immuunsysteem. Het ontsmet ook de longen en luchtwegen en werkt verzachtend voor de keel. Ideaal bij een verkoudheid dus.

2. Het helpt bij maagklachten
Gember bevat zingibain, een eiwit-splitsend enzym dat de vertering direct bevordert. Gingerol simuleert ook de speekselproductie waaroor het verteringsproces meteen van start gaat in de mond en de lever galafscheiding bevordert. Lipase in de wortelstok breekt de vetten af, sucrose en maltase helpen bij het afbreken van suikers. Die bestandsdelen samen zorgen ervoor dat gember kalmerend voor de maag werkt en ook misselijkheid tegengaat. Ideaal als je bijvoorbeeld een lange autorit of bootreis gaat maken.

3. Beschermt tegen kanker
Gingerolen, de belangrijkste actieve componenten van gember, zijn niet alleen verantwoordelijk voor de herkenbare smaak van de specerij. Ze zouden ook het ontstaan van uiteenlopende tumoren verhinderen en hun verdere groei afremmen. Vooral bij darmkanker zouden gingerolen een gunstige werking hebben, maar die belofte moet verder onderzoek nog hardmaken.

4. Geef ontstekingen geen kans
Gingerol remt ook ontstekingen en belooft bij regelmatige consumptie spierpijn en zwellingen te verzachten. Studies tonen aan dat wie dagelijks twee gram gember eet minder last krijgt van spierkrampen en -pijn.

5. Het beschermt je geheugen
Uit onderzoek blijkt dat gember de cellen in je hersenen kan beschermen tegen amyloïde plaques die onder andere gelinkt worden aan dementie. Meer onderzoek is wel noodzakelijk, maar meer gember in je dieet verwerken kan voorlopig alvast geen kwaad.

11/02/17 17u00
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 
Happy-Summer

Alles over

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Test je zon-IQ Risicotest op type 2 diabetes Welk slaaptype ben jij? Hoe vatbaar ben jij voor een bore-out? Hoe gezond maak jij ruzie? Ben jij klaar om te stoppen met roken? Hoe goed ken jij je lichaam? Loop jij risico op een burn-out? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ? Hoe moe ben jij ? Zo vermijd je een burn-out ! Doe jij genoeg om je gebit gezond te houden? Hoe hypochondrisch ben jij? Hoe goed kun jij loslaten?
| 1 |