13 tips om lekker en gezond te BBQ'en

doorValérie Wautersop 07/07/2016

Tijdens de zomer BBQ'en hoeft niet persé synoniem te staan voor een vettige vreetpartij. Met deze tips hou jij het niet alleen gezond, maar ook lekker tijdens je volgende BBQ.

  1. Gebruik alleen gezuiverde houtskool of houtskool op basis van kokosnootschillen. Dat is ecologisch én weinig rookvor- mend. Gebruik nooit hout of takken.
  2. Laat de houtskool uitbranden(gloeiend,bedekt meteen laagje as, zonder vlam en wit van kleur) voordat je begint te roosteren.
  3. Grill tussen de 25 en 40 cm boven de kolen om verbranding te vermijden.
  4. Vermijd te vette spijzen waarvan het vet in het vuur lekt en zo vlammen veroorzaakt; zet indien nodig het rooster hoger.
  5. Zet sowieso een opvangbakje voor het vet naast de kolen.
  6. Gebruik indien mogelijk een elektrische bbq in plaats van een hout- of gasbbq.
  7. Gebruikgeperforeerde metalen bbq-schalen die je op de grillplaat zet met vlees of vis erin. Zo kan je het vet ook regelmatig en makkelijk weggieten! (Hergebruik deze bakjes)
  8. Gebruik hittebestendige olie die koudgeperst is!
  9. Kies voor mager vlees en magere vis en verpak ze zodat ze hun vocht niet vrijgeven aan het vuur, maar garen in hun eigen nat.
  10. Probeer je vlees zo bleu mogelijk te eten, lees: snel dichtgeschroeid (niet verbrand) en rood vanbinnen.
  11. Marineer je vlees vooraf even in een marinade met olijfolie, citroensap en look.
  12. Snijd alle verbrande stukjes weg voor je serveert.
  13. Weet dat er ook zoiets bestaat als een veggie-bbq!