15 x de beste groenten & fruit die je helpen gehydrateerd te blijven

doorNele Annemansop 17/07/2017

Deze vijftien heerlijke voedingsmiddelen zijn door hun hoog watergehalte niet alleen verfrissend tijdens warme zomerdagen, maar zitten ook boordevol noodzakelijke voedingsstoffen én ze zijn goed voor je lijn. Win-win-win!

Komkommer
Watergehalte: 96,7%

Deze zomerse groente, die het meeste water bevat van allemaal, is perfect om toe te voegen aan je salade of te serveren met wat hummus.

IJsbergsla
Watergehalte: 95,6%

Gezondheidsdeskundigen raden vaak aan om meer donkere bladgroenten zoals spinazie of Romeinse sla te eten, die veel vezels en voedingsstoffen zoals foliumzuur en vitamine K bevatten, maar qua watergehalte scoort ijsbergsla het hoogst. Voeg dus gerust enkele bladeren toe aan je salade als de temperatuur begint te stijgen.

Selderij
Watergehalte: 95,4%

De legende dat selderij negatieve calorieën bevat, is niet helemaal waar, maar zoals alle voeding die een hoog watergehalte heeft, bevat selderij heel weinig calorieën en veel vezels. Daarnaast bevat selderij ook foliumzuur en vitamine A, C en K en wordt hij vaak aanbevolen als natuurlijke remedie tegen zure reflex.

Radijzen
Watergehalte: 95,3%

Met hun pittig-zoete smaak zijn radijzen een absolute must in al je zomerse salades. Bovendien zijn ze niet alleen hoog in watergehalte, maar zitten ze ook boordevol antioxidanten.

Tomaten
Watergehalte: 94,5%

Tomaten smaken heerlijk in al je salades, tussen een broodje of bij andere gerechten. Vrienden op bezoek? Maak dan een lekkere appetizer met snoeptomaatjes, blaadjes basilicum en bolletjes mozzarella.

Groene paprika's
Watergehalte: 93,9%

Alle paprika's hebben een hoog watergehalte, maar de groene bevatten nog net iets meer water dan hun gele en rode tegenhangers. En in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, zitten er ook evenveel antioxidanten in.

Bloemkool
Watergehalte: 92,1%
Naast het hoge watergehalte, zit bloemkool ook boordevol vitaminen en fytonutriënten waarvan is aangetoond dat ze je cholesterol verlagen en kanker bestrijden.

Watermeloen
Watergehalte: 91,5%
Dat watermeloen boordevol water zit, hoeven je vast niet meer te vertellen. Maar deze sappige meloensoort is ook een van de rijkste bronnen aan lycopeen, een kankerbestrijdende antioxidant die in rode groenten en fruit zit.

Ontdek hier tal van verfrissende recepten met watermeloen.

Spinazie
Watergehalte: 91,4%
Spinazie is niet alleen hoog in watergehalte, maar ook rijk aan luteïne, kalium, vezels, folaat en vitamine E. Kortom, een absolute topper om toe te voegen aan je voedingspatroon.

Stervrucht
Watergehalte: 91,4%
Deze tropische fruitsoort, ook wel bekend als carambole, heeft een sappige textuur die lijkt op die van een ananas. De opvallende vorm oogt mooi in een fruitsalade of als garnering bij een cocktail. Bovendien is de stervrucht ook rijk aan epicatechine, een antioxidant die een gunstige invloed heeft op het hart.

Aardbeien
Watergehalte: 91%

Aardbeien zijn niet alleen hét ideale tussendoortje om je te hydrateren, maar ook heerlijk als zoete toets bij je yoghurt of in een smoothie.

Broccoli
Watergehalte: 90,7%
Net zoals zijn neefje voegt rauwe broccoli wat extra bijt toe aan je salade. Bovendien bevat broccoli niet alleen veel vezels, kalium, vitamine A en C, maar ook een aanzienlijke hoeveelheid sulforafaan, een krachtige antioxidant die de beschermende enzymen van het lichaam verhoogt en kankerverwekkende chemicaliën uitspoelt.

Pompelmoes
Watergehalte: 90,5%
Uit onderzoek blijkt dat deze sappige en smakelijke citrusvrucht niet alleen je cholesterol doet dalen, maar je ook helpt gewicht te verliezen. Hier ontdek je zelfs nog vier andere voordelen van pompelmoes.

Babywortels
Watergehalte: 90,4%

Babywortels zouden uit nog net iets meer water bestaan dan grote wortels. Bovendien zijn ze superhandig om mee te nemen en heerlijk bij wat hummus of guacamole.

Cantaloupe
Watergehalte: 90,2%
Deze sappige meloensoort is erg laag in calorieën en heeft een grote voedingswaarde. Zo bevat een kwart slechts vijftig calorieën, maar levert hij je wel honderd procent van je dagelijkse hoeveelheid vitamine A en C.

Een gezonder en gelukkiger leven? Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief