"60% van de vrouwen heeft maatje 42 of meer, maar dat blijft de modewereld maar negeren"

doorTimon Van Mechelenop 09/02/2017
Kim Seghers.

Zelfstandige worden in België is duur en de combinatie met een gezin en een sociaal leven is lastig. En hoewel het een vreselijk stereotype is, beslissen vooral vrouwen daardoor om het niet te doen (de verhouding is nog steeds maar 60-40). Toch zijn er jonge vrouwen die wél een eigen bedrijf opstarten. Elke week spreken wij met zo'n straffe madam die de sprong aandurfde. Vandaag is Kim Seghers (37) aan het woord, die in januari het denimmerk voor curvy vrouwen Fox Factor op de wereld losliet.

Zo'n vijftien jaar geleden stapte Kim mee in het toen gloednieuwe IT-bedrijf van haar voormalige echtgenoot. Niet dat ze met haar studie vertaler-tolk enige ervaring had in IT, maar toen ze de kans kreeg om het groeiende bedrijf mee uit te bouwen, stemde ze in. Ze werkte hard, vergaarde aandelen in het bedrijf en ondertussen kreeg ze ook een dochter. Toen het een paar jaar geleden tot een scheiding kwam met haar man, begon ze na te denken over haar eigen toekomst. Ze werkte nog een tijdje als HR-consulente, maar uiteindelijk besefte ze dat ze iets anders wou doen met haar leven. Ze verkocht haar aandelen, en begon steeds concreter na te denken over een eigen modemerk.

Nood aan curvy kleding
Geen twee werelden die verder uit elkaar liggen, dan de mode- en IT-sector. Toch was dat voor Kim geen bezwaar. "Ik was in mijn vrije tijd al wel bezig met mode, maar doordat ik altijd heen en weer schommelde in gewicht, was shoppen niet evident. Vooral een goede jeans vinden, was moeilijk. Dat hoorde ik ook van veel dames in mijn omgeving en zo is het idee voor Fox Factor beginnen rijpen. Na onderzoek ben ik erachter gekomen dat maar liefst 60 % van de vrouwen wereldwijd een maatje 42 of meer draagt, terwijl amper 3 % van de modemerken voor deze vrouwen kleren maakt. En of er nood aan was. Daar zag ik dus een opportuniteit in," vertelt Kim.

Spaarpotje
"Ik was natuurlijk wel nog nooit professioneel met mode in aanraking gekomen, ik moest dus echt van nul beginnen. Door in het verleden een spaarpotje te hebben opgebouwd, moest ik voor de opstart van Fox Factor geen leningen afsluiten bij de banken. Ik besliste om mijn eigen centen te investeren in het merk. Als eerste stap heb ik een afspraak gemaakt bij het Flanders Fashion Institute (nu Flanders DC), die mij geholpen hebben om met de juiste mensen in contact te komen. Door een kennis in de modewereld kwam ik in contact met een freelance patroontekenaar die jaren ervaring had voor merken als Levi's en Hilfiger. Toch was het begin echt een proces van vallen en opstaan. Ik ging op zoek naar de juiste partners om mee samen te werken maar het heeft een tijdje geduurd vooraleer ik de juiste fabrikanten vond om trendy en kwalitatieve jeans te produceren. Zo kreeg ik meer dan eens van fabrikanten te horen dat ze liever niet wilden geassocieerd worden met 'plussize mode'. Dat is toch te gek voor woorden?"

Het artikel gaat verder onder de foto.

Verschil tussen 'gewone' en curvy jeans
Het maken van de perfect fit voor curvy dames zit in de patronen en de stoffen. Voor jeans in kleinere maten is het maken van patronen en het graderen ervan heel anders dan voor curvy jeans. Voor een standaard jeans wordt één patroon gemaakt voor pakweg maat 36 en dat wordt vervolgens gegradeerd. Wat wil zeggen dat datzelfde patroon ongeveer 1 centimeter groter gemaakt wordt voor een grotere maat en 1 centimeter smaller voor een kleinere maat.

"Dat lukt voor de kleinere maten, maar elke dame is uniek. Ook haar rondingen zijn uniek. Daarom heb ik aan zo'n 25 verschillende vrouwen gevraagd om mijn samples te passen, zodat ik aanpassingen kon doorvoeren op maat van alle verschillende échte vormen. Ook over de stof is lang nagedacht, want de meeste dames met curves willen graag wel wat stretch in hun jeans, maar stoffen kunnen heel erg verschillen in kwaliteit. Ik heb echt niet zomaar van de ene dag op de andere een collectie jeansbroeken uitgebracht. Die anderhalf jaar voorbereiding was nodig, pas dan kon ik volledig achter het resultaat staan. Dat mijn eerste collectie na anderhalve maand al bijna volledig uitverkocht is, toont gelukkig aan dat al het werk en vooronderzoek niet voor niets was," aldus Kim.

5 uur slaap
Tot nu doet Kim nog al het werk in haar eentje. Of ze dat bolgewerkt krijgt in combinatie met een dochter van 15? "Ik klop gemiddeld dagen van vijftien uur en de laatste maanden ben ik blij als ik 5 uur slaap haal. Onlangs probeerde ik mij te herinneren wanneer ik nog eens een volledig weekend niet heb gewerkt, maar dat is ondertussen al een hele tijd geleden. Al vind ik dat helemaal niet erg. Ik heb nooit een 9-to-5-mentaliteit gehad, integendeel zelfs. Ik heb altijd al een doel voor ogen gehad en ik ben bereid daar hard voor te werken. Dat ik daarvoor mijn sociaal leven bijna volledig moet opgeven, neem ik er zonder problemen bij. Ik zorg er wel voor dat ik elke dag een paar uur tijd doorbreng met mijn dochter. Zodra ze in bed ligt, werk ik gewoon verder. Dat ik zelf ondersteunende ouders heb die geregeld bijsprigen waar nodig, helpt ook natuurlijk (lacht)."

Toekomstplannen
"Mensen die mij goed kennen zeggen altijd dat ik té ambitieus ben, maar uiteraard zie ik de toekomst van Fox Factor groots. Wil ik groeien, dan zal ik wel op zoek moeten gaan naar investeerders, zodat ik ook mensen kan aannemen. Maar alles op zijn tijd. Rome is ook niet op één dag gebouwd. Ik ben nu anderhalve maand bezig, de zaken gaan goed en dat wil ik vooral nog even zo houden. Verder zie ik wel wat de toekomst brengt."

Meer info: fox-factor.com.