8x dagelijkse gewoontes van supergezonde gezinnen

doorSophie Vereyckenop 15/06/2016

We kennen er allemaal wel ééntje, een gezin dat iedere dag een ovenverse en gezonde maaltijd op tafel zet, om vervolgens samen een rondje te gaan lopen en achteraf te genieten van verse fruitsla. En dat terwijl wij amper de energie hebben om na een werkdag nog een portie lasagne op te warmen. Wat is hun geheim?

Goed nieuws: je hoeft je levensstijl niet drastisch om te gooien. Een paar kleine aanpassingen en een gezonde dosis motivatie doen al wonderen. Laat je alvast inspireren door deze gezonde gewoontes.

De beste manier om je conditie op peil te houden, is door te bewegen. Zo simpel is het. En ook als je kinderen hebt, is dat best te doen. Probeer minstens vier keer per week een fysieke activiteit in te plannen. En nee, dat betekent niet dat je je moet inschrijven voor de halve marathon, maar maak eens een ommetje in de buurt. Een halfuurtje wandelen zorgt ervoor dat jij en je kroost jullie blikveld kunnen verruimen (ver weg van die computerschermen) en een frisse neus halen. En zulke fysieke activiteiten zijn niet alleen goed voor de gezondheid, ze versterken ook de band tussen de gezinsleden.

We zijn tegenwoordig allemaal zo vergroeid met onze smartphone, dat we bijna vergeten dat we het ding ook kunnen wegleggen. Af en toe een moment of plek introduceren waar telefoons verboden zijn, is dus geen slecht idee. Stel duidelijke grenzen, zoals bijvoorbeeld de eetkamer of tijdens het huiswerk maken, of kies een vaste plaats waar iedereen zijn telefoon moet achterlaten voor het slapengaan. Wedden dat je niet alleen meer tijd hebt voor elkaar, maar ook beter slaapt?

Waarom bereid je niet eens samen de maaltijden voor de rest van de week voor? Zo heeft iedereen inspraak, is het duidelijk wat jullie gaan eten en kan je er een gezellige familie activiteit van maken. Bovendien is het ook goed voor de kinderen, want studies wezen al uit dat wie betrokken is bij het kookproces ook gezondere keuzes zal maken. Het kan overigens nooit kwaad dat ze zelf leren om de informatie op de voedseletiketten te interpreteren.

Het belangrijkste van een gezonde levensstijl? Routine. Om te zorgen dat iedereen in het gezin gezonde keuzes maakt, is het belangrijk bepaalde gewoontes hoog in het vaandel te dragen. Een kalender of checklist is dus een uitermate handige tool. Daarop kan je de avonden aanduiden waarop de kinderen verantwoordelijk zijn voor het eten, of een gezellige namiddaguitstap in de vorm van een fietstocht. Het is vooral belangrijk dat zulke activiteiten regelmatig voorkomen. Door ze op de kalender te zetten worden ze een deel van het dagelijkse leven. En door een bepaalde routine aan te houden maak je het jezelf een stukje makkelijker. Dé kenmerken van een gezonde routine? Veel drinken, gezond eten en voldoende beweging.

Loopt iedereen bij jullie naar de koelkast, om vervolgens met een beteuterd gezicht uit te roepen: "er is niets om te eten"? Probeer dan om het hen makkelijker te maken gezonde keuzes te maken na een lange dag op werk of op school. Zorg dat je altijd gezonde snacks in huis hebt, zoals rauwe groenten, hummus, noten en fruit. En bewaar ze altijd op ooghoogte in de kast zodat ze het eerste zijn dat je ziet zodra je de deur opent.

Samen eten is een belangrijk familiemoment dat niet mag worden overgeslagen. Het is niet alleen quality time met elkaar, maar ook de perfecte gelegenheid om te praten, dingen te delen en te discussiëren. Het is het ideale moment om te praten over je dag en meer te weten te komen over elkaar. Je mentale gezondheid, slaap, ervaringen op school en met anderen zijn ontzettend nauw  verbonden, dus als je kind iets dwarszit, dan heeft dat een effect op hun hele gezondheid. Samen eten geeft je de gelegenheid om te polsen hoe het met je kind gaat.

Op een bepaald moment mag het huishouden even stilvallen. Ja, ook als nog niet alle afwas gedaan is. Lees wat, samen of apart, speel een spelletje of haal de kaarten boven. Al is het maar een halfuurtje, zorg dat je voor het slapengaan tijd met elkaar doorbrengt, en niet met de televisie of je smartphone. Zo zal iedereen slapen als een roosje en zich 's ochtends weer fit en energiek voelen.

Niét omdat ze graag afzien, maar wel omdat ze leuke activiteiten plannen. Vind jij de moed niet meer om te gaan sporten? Of ben je het simpelweg kotsbeu? Probeer dan eens iets anders, en dan nog liefst samen. Yoga, lopen of hogere intensiteitsporten zijn ideaal om je sportroutine nieuw leven in te blazen. Zoek iets dat je graag doet, en wedden dat het geen opgave meer zal zijn om te sporten?