9 slechte werkgewoontes die je in 2016 beter vaarwel zegt

doorSophie Vereyckenop 28/12/2015

Een nieuw jaar, een nieuw arsenaal aan goede voornemens. Beperk je dit jaar niet alleen tot minder chips en chocolade en meer rondjes rond het park, maar neem ook je werkgewoontjes eens onder de loep. Waarom op 1 januari je carrière niet eens een boost geven?

Eén keer te laat kan geen kwaad, maar als je de gewoonte hebt om steevast 10 minuten later op te duiken, kan je daar beter zo snel mogelijk mee kappen. Zo lijkt het immers alsof het je allemaal niet veel kan schelen. Laat 2016 het jaar zijn waarin jij een ochtendmens wordt! Ja, ook als het de avond voordien happy hour was.

Opgelet, niet alleen te laat komen kan in het verkeerde keelgat schieten, ook overwerken heeft niet altijd het beoogde effect. In tegenstelling tot wat velen denken wordt dat niet opgevat als toewijding, maar net als een teken dat je niet kan plannen en/of de werkdruk niet aan kan.

We hebben het het afgelopen jaar genoeg gehoord: zitten is slecht voor je gezondheid. Probeer ieder uur een klein ommetje te maken. Zo werk je niet alleen aan je lijn en fysiek, maar krijg je ook weer meer energie waardoor je productiever zal werken.

Ook al is het 'maar' drie euro, als die salade echt niet te eten is, is het drie euro te veel. Probeer minstens een paar keer per week zelf een (gezond) lunchpakket mee te nemen. Zowel je taille-omtrek als je portefeuille zullen er beter van worden.

Tijdens de werkuren blijf je maar beter weg van sociale media, ook wel bekend als het zwarte gat waar plots al je productieve werktijd in verdwijnt. Natuurljk mag je af en toe wel eens een blik werpen op je tijdlijn, maar hou het op een keer of drie per dag. Hetzelfde geldt trouwens voor sms'en. Niets zo onprofessioneel als een werknemer die de hele dag op zijn telefoon zit te tokkelen.

We willen allemaal wel eens uitrazen, maar commentaren over je collega's hou je beter voor je. Hetzelfde geldt trouwens voor jezelf. Natuurlijk mag het gezellig worden met je collega's, maar niemand hoeft te weten dat je nog steeds niet over je ex heen bent of dat je schoonmoeder wel eens iets te vaak iets te diep in het glas durft te kijken.

Ja, je spendeert naturlijk al acht uur per dag in het gezelschap van je medewerkers, en ja, die after work uitjes vallen middenin je privétijd, maar af en toe tijd maken om iets gezelligs te doen met je collega's versterkt niet alleen de band, maar zorgt er ook voor dat jullie als team beter zullen functioneren.

Nee, een rommelig bureau is geen teken van creativiteit. Het zendt net de boodschap uit dat je je zaken niet op orde hebt en niet goed kan plannen. Bovendien werkt een opgeruimd bureau ook tien keer makkelijker.

Laat je mailbox het eerste uur van de dag voor wat hij is, en duik meteen in het taakje waar je het meest tegenop ziet. Wanneer dat achter de rug is, heb je meteen motivatie te over om de rest van je taken ook tot een goed einde te brengen. Het lastigste is immers al achter de rug.