Afkicken van koffie? Dit zijn de beste alternatieve opkikkers

doorEllen Provoostop 20/08/2015

Hoe heerlijk koffie ook kan zijn, het kan mogelijke bijwerkingen als een verstoorde nachtrust, angststoornissen en misselijkheid hebben. Tegenwoordig vind je haast op elke hoek van de straat een koffiehuis, wat het stoppen met deze gewoonte er niet makkelijker op maakt. Toch zijn er heel wat (lekkere) alternatieven die je kan proberen.

1. Teeccino
Dit is een soort van kruidenkoffie die tijdens het brouwproces heel wat voedzame stoffen vrijgeeft. Omdat de smaak erg op die van koffie lijkt, is dit drankje een goed alternatief voor jouw dagelijkse kopje.

2. Zwarte thee
Dit drankje bevat een kleine hoeveelheid cafeïne, maar in mindere mate dan koffie. Studies hebben aangetoond dat in combinatie met citroen zwarte thee het risico op een hartaanval kan beperken dankzij de krachtige antioxidanten in zwarte thee.

3. Groene Matcha-thee
Dit is een poeder dat je makkelijk met water kan aanlengen. Matcha heeft heel wat voordelen als vitamines, mineralen en antioxidanten die beschermen tegen hartziekten en kanker. Deze theesoort bevat evenveel cafeïne als koffie, maar zonder de ongewenste bijwerkingen.

Groene matcha-thee

4. Appel                                   
Wat de energieboost betreft, is een appel een gezond alternatief voor koffie omdat deze fruitsoort rijk is aan fructose. Dit is een natuurlijke suiker die het lichaam wakker maakt tijdens de dag. Nog een voordeel: je loopt geen risico op een energiedip. Appels bevatten ook koolhydraten, die energie leveren en een goede bron van vezels zijn.

5. 30 seconden lichaamsbeweging
Experts menen dat 30 seconden intensieve lichaamsbeweging mensen dezelfde mentale boost geeft als een cafeïneshot. Dit werd bevestigd door een studie die heeft aangetoond dat het korte termijngeheugen 100 procent beter werkt na sport dan wanneer je een kop koffie drinkt.

6. Koude douche
Een koude douche heeft veel voordelen als je immuunsysteem opkrikken, het promoten van gewichtsverlies, het bestrijden van een depressie en een hogere alertheid. Daarnaast stimuleert het de diepe ademhaling in een poging om het lichaam warm te houden, het verhoogt de opname van zuurstof, doet je hart sneller slaan en geeft een natuurlijke energieboost.