Afkicken van suiker - Stap 1: de voorbereiding

doorRedactieop 30/01/2009

Sonja Kimpen bedacht een trainingsplan om af te kicken van suiker. Van suikerverslaafd naar optimaal genieten van suiker, als het ware.

STAP 1: DE VOORBEREIDINGSFASE (1 - 3 DAGEN)

In deze fase ga je je voorbereiden op de tweede fase waarin je 21 dagen lang geen geraffineerde suikers zal eten. Pak eerst je agenda erbij en leg een periode vast waarin je je plan gaat uitvoeren. Start niet in een periode die voor jou erg stressvol is en veel extra energie vraagt, bijvoorbeeld tijdens een verhuizing. Neem een periode van 21 dagen waarvan je weet dat er niet veel bijzonders staat te gebeuren.

De eerste dag van deze voorbereidingsfase gebruik je om op te ruimen. Het gaat erom dat je geen producten met suiker meer tegenkomt in kasten, tassen, jassen, bureaus of in de auto die je in de verleiding kunnen brengen om straks, tijdens de suikervrije fase, te zondigen. Ruim dus alles goed op en gooi producten met daarin geraffineerde suikers weg.

Op alle verpakte etens- en drinkwaren staat een ingrediƫntenlijst. Zit ergens suiker in, dan staat dat erop. Omdat fabrikanten er alles aan doen om een product suikerarm te laten lijken, worden soms andere woorden gebruikt, zoals 'rietsuiker', 'kristalsuiker', 'glucosestroop', 'fructose', 'melksuiker' of 'geconcentreerde vruchtensappen'.

Ook dat zijn allemaal geraffineerde suikers die je (tijdelijk) uit je leven moet bannen. Op sommige producten staat 'geen suiker toegevoegd'. Dit kan je op het verkeerde been zetten. Het wil namelijk niet zeggen dat er helemaal geen kunstmatige suikers inzitten.

Zit ergens Ć©cht geen suiker in, dan zie je in de voedingswaardetabel bij suiker staan: '0' of: 'minder dan 0,1'. Gooi ook producten met kunstmatige zoetmiddelen, zoals light-frisdranken, weg. Ze veroorzaken weliswaar niet dezelfde energiepieken en -dalen dan gewone suiker, maar zorgen er wel voor dat je een drang blijft houden naar zoetheid.

Het kan zijn dat je kasten nu erg leeg zijn. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je uithongert. Op dag twee ga je daarom een plan maken voor de maaltijden en snacks van de komende week. Maak op basis daarvan een boodschappenlijst en ga naar de supermarkt. Koop gezonde producten zonder kunstmatige suikers, denk aan groenten, fruit, gedroogd fruit, zaden, noten, pitten, en volkoren producten.

In dergelijke producten zit wel suiker, maar dit zijn natuurlijke suikers die je lichaam niet belasten. Het fantastische van deze voeding is dat deze je daadwerkelijk verzadigt en je drang naar zoetigheid vermindert. Zorg dat je op deze dag de basisvoorraad aan producten voor komende week in huis haalt. Je hoeft dan alleen nog naar de winkel voor verse producten. Eet wel eerst iets voordat je gaat shoppen, anders is de verleiding groot ommeer of andere producten te kopen dan je van plan was.

Berg vervolgens het eten netjes op in de keuken of bijkeuken en sleep het niet naar twintig plekken in huis. Dat laatste zorgt namelijk alleen maar voor onnodig gesnack tussendoor.

Uit Goed Gevoel januari 2009 - door Pieternel Dijkstra