Bescherm je benen tegen deze sluwe ziekte

doorLynn Formesynop 18/06/2014

Ooit al gehoord gehoord van de chronische veneuze ziekte (CVZ)? Uit een recente studie bij 5.740 patiënten van meer dan 400 huisartsen in België en Luxemburg blijkt dat deze veel voorkomende aandoening aan de benen zwaar onderschat wordt. Lees hier alles over de symptomen, bereken je eigen risico en ontdek wat je kan doen om je benen te beschermen.

Wanneer de aders of venen in de benen kwetsbaarder worden, stroomt het bloed minder gemakkelijk terug naar het hart. Dit wordt aangetaste veneuze circulatie genoemd, een fenomeen dat echter evolueert tot een chronisch probleem: CVZ. De ziekte veroorzaakt ontstekingen die de wanden van de aders beschadigen en een waaier aan symptomen kunnen veroorzaken:

* Zware en/of pijnlijke benen
* Pijn in en rond de aders
* Jeuk, tintelingen of een branderig gevoel in de benen
* Nachtelijke krampen
* Gezwollen enkels of voeten bij warm weer en/of aan het einde van de dag

Complicaties
Uit Belgo-Luxemburgse epidemiologische studie (die je in bijlage kan nalezen) blijkt dat te veel mensen de ernst van hun klachten negeren en de symptomen bijgevolg niet melden bij de huisarts, waardoor de sluwe aandoening te vaak het chronische stadium bereikt. Snel in actie schieten is - zoals bij heel veel ziekten - nochtans de boodschap. Wie zich tijdig laat behanden ontsnapt namelijk veel vaker aan de complicaties die verbonden zijn met CVZ: zichtbare aders onder de huid, permanent gezwollen voeten of enkels, spataders en bloedklonters.

Doe de test
Op twee minuutjes kan je voor jezelf berekenen hoe groot of klein het risico is dat jij een veneuze ziekte ontwikkelt. Ontdek wat jouw Fleboscore is via deze test.

Bescherm je benen
Wie een verhoogd risico loopt kan zelf al heel wat ondernemen om zijn of haar benen te beschermen:

* Blijf in beweging, vooral als u overdag lang moet zitten of rechtstaan.
* Kies de juiste sport: wandelen, zwemmen, fietsen, dansen, turnen,...
* Vermijd warmte: niet in de zon zitten, niet epileren met hete was, geen sauna en hete baden.
* Kies voor koud water: koude douches op de benen of een wandeling aan de rand van het water zijn goed voor de bloedcirculatie.
* Vermijd overgewicht en constipatie door vezels te gebruiken en elke dag 1,5 l water te drinken. Beperk ook zoveel mogelijk alle verzadigde vetten.
* Draag losse kleding en schoenen met hakken van 3 tot 4 cm.
* Denk er ook aan wanneer u gaat slapen: doe de nodige pedaalbewegingen (zie onderstaand oefenschema) voor het slapengaan en verhoog het voeteneinde van uw bed.
* Masseer uw benen vaak, steeds in de richting van de voet naar de dij toe.
* Aarzel ook niet om bij twijfel je arts te raadplegen, zeker wanneer je pijn of een zwaartegevoel ervaart in de benen, last heb van gezwollen enkels of zichtbare/voelbare onderhuidse aders opmerkt.

Ontdek het oefenschema onderaan!