Buitengewone blog: Durf jezelf een uitdaging op te leggen

Op 1 januari 2017 begon Mariska van buitengewoonanders.be aan haar challenges-avontuur. Een jaar lang gaat ze elke maand een nieuwe uitdaging aan. Hier lees je wekelijks haar vorderingen.

12 challenges. 12 maanden. 1 persoon. Dat is het jaarplan voor mijn blog Buitengewoonanders. Wat begon als een gek plan, is ondertussen uitgegroeid tot een ongelooflijke fijne leerschool. Ik leer boeiende mensen kennen, ontdek nieuwe werelden en ik kom mezelf aardig wat tegen. Maar door een grote uitdaging te overwinnen, ben ik als persoon vooral gegroeid. En laat dat net de boodschap zijn naar mijn volgers. Durf jezelf een uitdaging op te leggen, en begin aan een bijzondere reis in je hoofd en in je leven.

Kies een uitdaging

Maar wat voor uitdaging kan je kiezen? Waarmee kan jij je grenzen verleggen, je leven mogelijk verbeteren en groeien als persoon? Ik heb de keuze bij vrienden, familie en kennissen gelegd en zij zijn erin geslaagd om uitdagingen voor te stellen waar ik onrechtstreeks een passie voor heb of voel. Uitdagingen waar ik mij, tot nu toe, volledig heb voor gesmeten en met succes. Ik weet nooit of ik de challenge zal overwinnen, maar ik weet wel dat het mij zal lukken. Zelfs de sportieve uitdaging van mijn vriendin Annemie. Het beste voorbeeld van een grote uitdaging die een beetje eng kan zijn. Te voet naar Scherpenheuvel. Klonk niet meteen hip in mijn oren maar volgens trendwatchers is wandelen “het nieuwe joggen”. Vooruit dan maar.

5 goeie redenen om te wandelen

Ondertussen ondervind ik, door de vele trainingen, toch nog voordelen van het wandelen. Het ‘ontspant’ mij, is goedkoop, geeft me energie en je kan het zowel alleen als in groep doen. En dan heb ik het nog niet over de 5 andere troeven van deze sport.

1. Wandelen is goed voor de gezondheid
Regelmatig wandelen vermindert de kans op hart- en vaatziekten en verlaagt het cholesterol gehalte.

2. Wandelen bevordert de creativiteit
Wandelen stimuleert de creativiteit. Vooral buiten wandelen levert dit effect op. Want alles rondom mij geeft me inspiratie. Teveel eigenlijk!

3. Wandelen geeft een beter sociaal contact
Naast elkaar lopen tijdens een wandeling levert veel diepgaandere gesprekken op dan wanneer je tegenover elkaar zit. Waarom? Je hoeft elkaar niet steeds aan te kijken en dat geeft minder remmingen.

4. Wandelen is gemakkelijk vol te houden
Wandelen is lang niet zo intensief als hardlopen of fietsen. Daardoor is wandelen gemakkelijke vol te houden en de duur van de wandelingen gemakkelijk op te bouwen.

5. Wandelen kan iedereen
Iedereen kan wandelen, van jong tot oud! Dus trek gewoon je schoenen aan en vertrek!

Dus no more excuses. Als je aan je gezondheid wil werken, moet je gewoon maar de deur uit lopen en een half uurtje gaan wandelen. Al moet ik toegeven dat ik nooit had gedacht dat ik dit zou zeggen. Weer het bewijs dat een challenge goed voor je is!