De beste manier om je dag gezond te starten? Een Japans ontbijt

doorSophie Vereyckenop 06/06/2016

Dat we het ontbijt maar beter niet overslaan, weten we ondertussen wel. Ons lichaam heeft immers voedingsstoffen en energie nodig om die lange werkdag tot een goed einde te brengen. Maar wist je dat zo'n ochtendlijk kommetje krachtvoer geen havermout of granola bevat maar wel ... vis?

In Japan ontbijten ze niet met yoghurt, boterhammen of smoothies. Daar werken ze liever rijst naar binnen. Niet zo heel gek, als je erover nadenkt. Gestoomde rijst (gohan) is een even goede bron van koolhydraten als onze eigen volkoren boterhammen. Geen fan van rijstkorrels op een nuchtere maag? Je kan het makkelijk ontbijtwaardig maken door er rijstpap van te maken (okayu).

De Japanners combineren hun ontbijtkommetje okayu meestal met pruimen, shisobladeren (een soort munt) en bonen, gecombineerd met zeevruchten. Een rare combinatie? Niet helemaal. Na een goede nachtrust heeft ons lichaam eiwitten nodig om weer in gang te schieren. En die vinden we in vis, eieren en bonen. Geen wonder dat ze daar allemaal zo productief zijn.

Of je nu echt rijstpap moet beginnen maken deze ochtend, laten we volledig aan jou over. Maar als je graag je dag op een gezonde manier begint met meer eiwitten en omega 3-vetten, dan is zo'n visje 's ochtends geen slecht idee. Al is het maar een sneetje gerookte zalm op die traditionele Vlaamse boterham.