De waarheid over zoetigheid en diabetes

doorRedactieop 10/08/2009

Wie diabetes of suikerziekte heeft mag niets eten met suiker en moet erg opletten met wat ze eten. Maar kloppen alle ideeën die over diabetes bestaan wel?

1) Snoep en taart zijn uit den boze voor mensen met diabetes
Fout. Vroeger werd die raad vaak gegeven, maar ondertussen weet men dat er andere voedingsmiddelen zijn, zoals wit brood en aardappelen, die een veel grotere invloed hebben op de suikerspiegel dan suiker zelf. Bij koolhydraten uit groenten of granen is het effect veel minder sterk.

Als je op de inname van koolhydraten let, mag je best een klein snoepje of een (heel) klein stukje taart. Zeker als je minder brood of aardappelen eet, ter compensatie.

Voor echte zoetebekken kan diabetes een hele uitdaging zijn. Voor hen is er chocolade, snoepjes en koekjes met suikervervangers. Zij bevatten weinig tot geen suiker of koolhydraten en zijn dus 'veilig'.

2) Een glas wijn mag

Waar. Binnen de limieten is alcohol toegelaten. Vrouwen houden het best bij één alcoholisch drankje per dag, mannen kunnen er meestal twee aan, zeker als de porties klein gehouden worden.

Er is wel een uitzondering voor mensen die hun bloedsuikerspiegel niet onder controle krijgen of zenuwschade hebben opgelopen: zij mogen absoluut niet drinken.

3) Vezelrijke voeding helpt de suikerspiegel te verlagen

Waar. Een voedingsstijl rijk aan vezels (meer dan 50 gram per dag) houdt de suikerspiegel laag. Dat komt doordat vezelrijke voeding trager verteerd wordt en de glucose dus trager in het bloed komt, en dus de suikerspiegel onder controle houdt.

Let wel: je moet al heel veel vezels eten om dit effect te bereiken. Al kan het geen kwaad om het te proberen: vezelrijke voeding verlaagt ook de cholesterol, helpt afvallen, geeft je een vol gevoel en maakt je lichaam regelmatig. Check wel het koolhydraatgehalte: veel vezelrijke voeding bevat extra suikers om het beter te doen smaken.

4) Proteïnerijke diëten zijn een risico voor mensen met diabetes

Waar. Mensen met nierproblemen verliezen hun nierfuncties nog sneller verliezen als ze veel proteïnen eten. Maar wat is veel? Aangeraden wordt om maximaal 20 procent van de calorieën uit proteïnen te halen. Doe je lichaam een plezier en kies voor proteïnen uit bonen, vis of mager vlees als kip in plaats van uit vet rood vlees.

Als je gewicht wil verliezen, probeer dan 500 calorieën te schrappen en een evenwichtig dieet te volgen. Dan kan je tot 10 procent van je lichaamsgewicht verliezen, zonder gevaar voor je nieren.

5) Kunstmatige zoetstoffen zijn veilige alternatieven voor mensen met diabetes


Waar. De artificiële zoetmakers maken iets zoet zonder de extra calorieën, waardoor ze aan een maaltijd kunnen worden toegevoegd in plaats van koolhydraten te vervangen. (edp)