Deze tips helpen je op weg naar een zorgeloos weekend

doorRedactieop 19/04/2014

Nu een lekker lang weekend voor de deur staat, kan je maar beter zien dat je de stress van de voorbije werkweek vergeet. Als je op dit moment nog niet honderd procent zen bent, kun je je hoofd op volgende manieren, en binnen 15 minuutjes, leegmaken.

5 minuten bewegen
Zelfs wanneer je al even wakker bent en al wat hebt rondgelopen, beweeg je best nog 5 extra minuutjes. Probeer daarbij de buitenlucht op te zoeken. Zo kan je een wandeling maken door je straat of even kort de tuin onder handen nemen.

4 minuten nadenken
Nu je lichaam al wat losser aanvoelt, moeten ook je gedachten op een rijtje gezet worden. De gemakkelijkste manier om dat te doen is om even na te denken wat je de afgelopen uren al hebt gedaan en wat de rest van de dag je nog zal brengen. Gebruik ook een aantal minuutjes om stil te staan bij jouw leven: denk aan de mensen die je leven verrijken en je steunen of probeer wat leuke herinneringen op te halen. Dat zorgt ervoor dat ook in je hoofd een wat luchtigere 'sfeer' hangt.

3 minuten mediteren
Na orde komt opruimen: in deze fase moet je proberen om je brein helemaal leeg te maken. De ideale manier? Meditatie. Welk soort oefeningen het best bij je passen, weet je pas wanneer je er enkele uitgeprobeerd hebt. Sommige mensen kiezen voor een kort gebedje zodat ze even alleen maar aan zichzelf moeten denken. Anderen gaan op een comfortabele manier zitten en zoemen met hun lippen. In onze 'lees ooks' vind je nog wat meer informatie over meditatie en andere manieren waarop je in deze fase kunt ontstressen.

2 minuten stilte
Zoek resoluut een stille plaats op en denk even aan niets. Deze fase mag je zeker niet overslaan aangezien stilte een schaars goed is geworden waarvoor sommigen zelfs willen betalen.

1 minuut diep inademen
De laatste stap naar een herboren geest en lichaam is diep in- en uitademen. Neem nog even de tijd om helemaal tot rust te komen en stap zo een zorgeloze dag tegemoet.

Fijn weekend!