Deze voedingsmiddelen zijn echte calciumbommen

doorKimia Farhangop 07/06/2017

Onze botten kunnen niet zonder calcium. Daarom is het belangrijk dat we er elke dag voldoende van innemen. Maar in welke voeding vinden we het meeste calcium?

Wat is calcium, en waarom het je het nodig?

Calcium is een mineraal dat essentieel is voor de opbouw en onderhoud van je botten en tanden. Je lichaam breekt namelijk voortdurend botweefsel af en maakt het opnieuw aan om je botten sterk te maken. Maar om dit te doen heeft je lichaam wel calcium nodig. Calcium zorgt er ook voor dat andere mineralen beter en sneller in het lichaam worden opgenomen. Verder heb je calcium nodig bij de bloedstolling en is het belangrijk voor een goede werking van de spieren en zenuwen. Redenen genoeg dus om er voor te zorgen dat je genoeg calcium binnenkrijgt

Deze voedingsmiddelen zitten boordevol calcium

1. Melk

Uiteraard is melk het meest vanzelfsprekende en meest calciumrijke product op deze lijst. Wist je trouwens dat magere melk (relatief) meer calcium bevat per calorie? Het is dus zeker niet nodig om altijd volle melk te drinken om aan je calciumbehoefte te voldoen. Bovendien zijn zuivelproducten ook rijk aan eiwitten – een bijkomend voordeel.

2. Kaas

Ook kaas bevat veel calcium. Anders dan melk, kan je kaas op veel meer manieren aan je dagelijks menu toevoegen. Omdat er heel veel verschillende soorten kaas bestaan is het makkelijk om deze in je menu te implementeren. Zorg er daarnaast voor dat je voldoende afwisselt tussen vette en minder vette varianten.

3. Zalm

Zalm bevat niet alleen veel Vitamine D en omega-3, maar ook veel calcium. Je hoeft ook niet altijd verse zalm te eten, ook zalm uit blik zal zijn werk doen.

4. Broccoli

Hoewel er verschillende groenten zijn die veel calcium bevatten (zoals kolen), staat broccoli aan de top. Zorg er trouwens voor dat je hem stoomt, zo blijven er meer van de vitamines bewaard.

5. Abrikoos

Gelukkig bestaat er ook calciumrijk fruit. Appels, dadels en pruimen staan allemaal op dit lijstje, maar het zijn de abrikozen die bovenaan staan. Je hebt in ieder geval genoeg opties om eens af te wisselen.

6. Noten

Noten hebben heel wat voordelen, en calciumrijk zijn is er een van. Het meeste calcium vind je in amandelen, maar ook hazelnoten, pistaches en walnoten bevatten een goede hoeveelheid.

7. Kruiden

Hoewel je kruiden vaak maar in kleine hoeveelheden gebruikt, bevatten ze toch relatief veel calcium. Voorbeelden zijn kaneel, komijn en curry. Je mag je eten gerust wat meer kruiden, het is immers goed voor je!

Vitamine D

Hoe goed en hoe veel je calcium je lichaam opneemt hangt niet alleen af van welke voeding je eet. Vitamine D bijvoorbeeld zorgt ervoor dat er meer calcium uit je voeding wordt opgenomen. Sterker nog, zonder Vitamine D mag je nog zoveel melk drinken als je wilt, maar zal je geen calcium opnemen. Het is dus heel belangrijk dat je ook voldoende Vitamine D hebt. Eet daarom genoeg vette vis of eieren. Regelmatig in de zon komen is ook nodig, maar doe het niet teveel en vergeet je niet in te smeren met zonnecrème.

Te vermijden

Er zijn helaas ook zaken die de calciumopname net gaan verlagen. Die zijn alcohol, cafeïne en zout. Pas dus op dat je niet te veel van deze producten binnenkrijgt.