Dit is de verrassende reden waarom je niet uit bed geraakt 's ochtends

doorTimon Van Mechelenop 14/01/2016

Heb je soms last van hoofdpijn, geïrriteerde ogen, allergieën en geraak je maar niet uit bed 's ochtends? Dat zou wel eens te maken kunnen hebben met de ongezonde lucht bij je thuis. Wist je bijvoorbeeld dat het belangrijk is om meteen na het kuisen en koken je ramen open te zetten? Met deze tips blijft de binnenlucht in huis gezond.

Zelfs al woon je in het centrum van een stad, dan nog is de lucht buiten gezonder dan die in huis. Daarom is het altijd belangrijk om je woning te verluchten, óók in de winter. Zo zorg je er immers voor dat er genoeg verse zuurstof in de lucht hangt, dat vocht wordt afgevoerd, schadelijke stoffen (verwarming, CO, rook, schoonmaakproducten,...) niet blijven hangen en andere onaangenaamheden zoals geurtjes en huisstofmijt verminderen.

Sommige momenten zijn belangrijk(er)
Hoewel je natuurlijk je woonst best zo vaak mogelijk verlucht, zijn bepaalde momenten belangrijker dan andere. Na het douchen, koken en poetsen is de concentratie schadelijke stoffen in de lucht bijvoorbeeld stukken hoger dan goed voor je is. De ruimte meteen erna en ook liefst tijdens verluchten is dus de boodschap.

Kies je ruimte
Niet elke kamer in huis moet trouwens even vaak verlucht worden. Zoals hiervoor al gezegd, is de lucht (en vooral het vocht) dat ontsnapt tijdens het koken en douchen niet bepaald gezond. Je keuken- en badkamerramen moet je dus vaker openzetten dan die van de woonkamer. Daarnaast verlies je veel vocht tijdens het slapen, ook je slaapkamer moet goed verlucht worden. Verder is het washok ook een plek die je best niet overslaat.

Het hoeft geen uren
Een huis moet 24 op 24 uur ventileren, maar dat is niet hetzelfde als verluchten. Door spleetjes, kieren en ventilatiesystemen wordt de lucht in huis continu ververst, verluchten doe je daarentegen net kort maar krachtig. Een tiental minuutjes een raam of de buitendeur openzetten is meestal al voldoende om vocht en schadelijke stoffen uit je woonst te krijgen. Zeker in de winter is het begrijpelijk dat je niet uren aan een stuk verlucht.

Nog enkele tips voor een gezond binnenklimaat:
- Rook niet binnen. Zelfs regelmatig verluchten kan niet alle schadelijke
  stoffen die hierbij vrijkomen elimineren.

- Brand niet te veel geurkaarsen en wierrook, en zet achteraf altijd een raam open.

- Verlucht na de aankoop van nieuwe gordijnen of meubelen en ook na en tijdens het schilderen.

- Van zodra er meerdere mensen in huis zijn, neemt het zuurstofgehalte in de lucht af. Zet dus regelmatig een raam open als je gasten over de vloer krijgt.

- Gebruik wat minder poetsmiddelen dan normaal, want hoe meer je ervan gebruikt, hoe meer chemische stoffen er vrijkomen.