Dit zijn de redenen waarom jij altijd honger hebt

doorNele Annemansop 17/07/2017

Heb jij ook al tegen tien uur 's ochtends zin in je lunch, zelfs al ontbeet je uitgebreid? Of duik jij na je werk meteen de kast in op zoek naar elk koekje dat er te rapen valt? Waarom ben je altijd zo hongerig en wat kan je eraan doen? Wij zochten het voor je uit!

1. Je verveelt je
Een van de meest voorkomende redenen voor honger is verveling. Als je het gevoel hebt dat je niets te doen hebt, is de verleiding des te groter om naar een snack te grijpen. Probeer in de plaats daarvan naar buiten te trekken en wat te bewegen. Zelfs een korte wandeling kan je hongergevoel wegnemen.

2. Je bent depressief of je voelt je eenzaam
Als je je depressief voelt, bekijk je voedsel vaak als iets om je triest gevoel weg te nemen. Als je chronisch depressief bent, verlies je bovendien het vermogen om te weten of je echt honger hebt of niet. Als je erg gestrest bent of een trauma hebt opgelopen, is er namelijk vaak een verstoring tussen wat je denkt en wat je voelt. Je denkt dan misschien dat je honger hebt, maar in werkelijkheid heeft je lichaam dat niet. Als je je eenzaam voelt, kan het zijn dat je voedsel gebruikt ter vervanging van menselijke contact en om de eenzaamheid te verzachten. Probeer daarom te werken aan je onderliggende emotionele problemen, in plaats van je te richten op de honger zelf.

3. Je bent gestrest
Stress eindigt bij mij steevast in de koekenkast. In een recordtempo verslind ik het ene na het andere zoete gebakje om een halfuur later gebukt te gaan onder een immens schuldgevoel, buikpijn en nog meer stress wetende dat die koekjes zich genadeloos zullen vertalen op de weegschaal. En ik ben blijkbaar niet alleen. Veel mensen grijpen in stressvolle situaties ongecontroleerd naar eten. Bovendien verhoogt chronische stress je cortisolniveau waardoor je je makkelijker overeet na een stressvolle situatie. Probeer daarom gezonde manieren te zoeken om te gaan met stress. Zoek ondersteuning, elimineer stressvolle situaties, ga sporten of kies voor gezonde snacks.

4. Je slaat je ontbijt over
Je ontbijt overslaan zadelt je later op de dag niet alleen met meer honger op, het kan er ook voor zorgen dat je je overeet. Als je 's morgens geen tijd hebt om te ontbijten, neem dan wat fruit of een granolareep mee in je tas en eet je ontbijt onderweg op. Zo zal je je heel de dag meer verzadigd voelen.

5. Je eet niet genoeg eiwitten
Hoewel je ook koolhydraten nodig hebt om je lichaam energie te leveren, zijn het vooral de eiwitten in je voeding die je een voldaan gevoel geven. Zo zijn het een van de meest verzadigende voedingsstoffen. Probeer daarom bij elke maaltijd wat eiwitten toe te voegen. Ze zullen je niet alleen een voller gevoel geven, maar ook helpen bij het reguleren van je bloedsuikerspiegel.

6. Je eet te veel suiker en junkfood
Heb je je ooit afgevraagd waarom je een uur nadat je die hele zak chips verorberde opnieuw honger hebt? Dat komt omdat ze (ondanks dat ze heerlijk smaken) geen voedingsstoffen bevatten. Junkfood en eenvoudige koolhydraten zitten vol lege calorieën waardoor je nadien nog altijd honger hebt. Voeding die rijk is aan geraffineerde koolhydraten, zorgt voor pieken in je bloedsuikerspiegel waardoor je ook naar nog meer eten gaat grijpen. Probeer daarom meer vezels, complexe koolhydraten, volkoren producten, groenten, magere eiwitten en gezonde vetten zoals noten en avocado's te integreren in je voedingspatroon.

7. Je eet niet genoeg
Het verbaast je waarschijnlijk niet dat maaltijden overslaan of door de dag heen te weinig eten resulteert in een voortdurend hongergevoel. Als je voor lange tijd te weinig eet, stijgt namelijk je hongerhormoon ghreline en vermindert je verzadigingsgevoel. Kies daarom regelmatig voor een gezond tussendoortje zoals een kommetje groenten met wat hummus of appelschijfjes met wat noten.

8. Je hebt geen aandacht voor je lichaam
Veel vrouwen zijn voortdurend aan het diëten waardoor ze meer aandacht besteden aan hun dieet dan aan wat hun lichaam echt nodig heeft. Iemand die voortdurend dieet verliest het vermogen om gewoon te eten als hij honger heeft en te stoppen wanneer hij vol is. Mindfulness is dan ook een geweldige manier om je meer bewust te worden van je lichaam en gevoelens en dus ook van je hongergevoel.

9. Je hebt dorst
Als je voortdurend last hebt van een hongergevoel, probeer dan eens eerst een glas water te drinken. Vaak denken we dat we honger hebben terwijl we eigenlijk gewoon dorst hebben. Heb je nog altijd honger na je glas water? Geniet dan van een kleine gezonde snack.

10. Je slaapt niet genoeg
Ooit gehoord van leptine en ghreline? Leptine is het hormoon dat het signaal geeft aan je lichaam dat je vol zit. Als je niet voldoende slaapt, daalt je leptineniveau en dat is de reden waarom je je hongeriger voelt na een slechte nachtrust. Ghreline, het hongerhormoon, piekt dan weer als je niet voldoende rust krijgt en zo raakt je eetlust in overdrive. Probeer daarom vroeg naar bed te gaan en alle elektronische apparaten een uur voor bedtijd uit te zetten zodat je in de stemming raakt om te slapen.

11. Je hormonen zijn in de war of je hebt een voedingstekort
Misschien heeft je constante hongergevoel wel niets met je handelingen te maken, maar met je hormonen. Zo kan te veel of te weinig oestrogeen en progesteron je hongergevoel nog meer aanwakkeren. Dat zie je vaak net voordat je je regels krijgt wanneer je progesteronniveau niet optimaal is. Ook een tekort aan serotonine of dopamine kunnen je hongergevoel aanwakkeren. Daarnaast kan ook een magnesiumtekort je meer honger doen krijgen.

Onderneem actie om je honger te verminderen
Begin niet meteen te wanhopen als je voortdurend last hebt van een hongergevoel. Er zijn een aantal dingen die je kan doen om je constante honger te bestrijden. Eerst en vooral moet je erachter komen waarom je altijd honger hebt. Schrijf daarom in een eetdagboek wat je eet, op welke momenten je honger hebt en wanneer je je al dan niet voldaan voelt. Probeer ook om meer te luisteren naar je lichaam in plaats van voortdurend het laatste nieuwe dieet uit te proberen. Eet voedingsmiddelen die je een voldaan gevoel en energie bezorgen. Probeer tot slot iets anders te doen als je je hongerig voelt. Een wandeling, een manicure of gewoon een kort dutje kunnen al soelaas bieden.