"Een week voor de opening van mijn zaak heb ik gehuild als een klein kind, ik was zo bang"

doorTimon Van Mechelenop 22/12/2016
Naomi De Vries.

Zelfstandige worden in België is duur en de combinatie met een gezin en een sociaal leven is lastig. En hoewel het een vreselijk stereotype is, beslissen vooral vrouwen daardoor om het niet te doen (de verhouding is nog steeds maar 60-40). Toch zijn er steeds meer jonge vrouwen die wél een eigen bedrijf opstarten. Elke week spreken wij met zo'n straffe madam die de sprong aandurfde. Vandaag is Naomi De Vries (25) aan het woord, die al sinds haar 19de een schoonheidssalon runt en afgelopen zomer de eerste brow-waxbar van België opende.

Toen Naomi 12 was, wist ze al dat ze net als haar eigen mama schoonheidsspecialiste wilde worden. Ze kon dan ook niet wachten tot ze in het derde middelbaar naar een privé verzorgingsschool kon gaan. Eens daar, vielen de lessen haar toch wat tegen. "Ik had al wat ervaring opgedaan in het schoonheidssalon van mijn mama, dus ik had het gevoel dat ik verder stond dan andere leerlingen. Daarom besloot ik, tegen de zin van mijn ouders in, mijn studie af te maken met een leercontract zodat de focus kwam te liggen op praktijkervaring. De dag dat ik ben afgestudeerd, op mijn negentiende, nam ik de zaak van mijn mama over," vertelt Naomi.

Slechte reputatie
De zaak van je ouders overnemen lijkt in theorie ideaal, want je moet zelf geen klantenbestand meer opbouwen en grote investeringen zijn al gemaakt. Maar dat was anders bij Naomi. "Eigenlijk draaide de zaak van mijn mama, die ooit heel bloeiend was, slecht naar het einde toe door problemen met het personeel. Ik dacht dat ik het allemaal makkelijk kon omkeren. Niet zo. Ik ben zelfs flyers gaan uitdelen op de markt met behandelingen voor 5 euro, om toch maar aan de mensen te tonen dat het niet meer was zoals vroeger. Hoewel ik inderdaad geen grote investeringen heb moeten maken, heb ik de eerste maanden financieel echt afgezien en nog steeds zal ik niet rijk worden van die zaak. Al ben ik blij dat ik doorgezet heb, want doordat ik experimenteerde met nieuwe behandelingen om zo mensen te lokken, ben ik op het idee gekomen van de brow-waxbar," zegt Naomi.

Populair concept
"In het buitenland schieten waxbars als paddenstoelen de grond uit, hier was het concept nog niet gekend. Na een bijscholing lanceerde ik het concept als eerste in mijn schoonheidssalon. Omdat het daar meteen de populairste behandeling werd, had ik snel door dat ik er meer mee moest doen. Ik ben begonnen met een pop-upwinkel in de Antwerpse Stadsfeestzaal, om zo het risico te beperken. Dat was zo'n succes dat ik een definitieve locatie opende afgelopen zomer. Maar desondanks dat ik het concept al had uitgetest, heb ik als een klein kind gehuild een week voor de opening. Ik was zo bang. Want een zaak van nul opstarten is en blijft natuurlijk een gigantisch risico. Je weet nooit hoe het gaat lopen, want er zijn zoveel factoren waar je rekening mee moet houden. Toen zei ik dat ik die angst nooit meer wou doorstaan, ondertussen ben ik al op zoek naar een tweede pand (lacht)."

Tekst gaat verder onder de foto.

Ook Karen Damen is fan van de brow-waxbar en de bijhorende T-shirts die je er kunt kopen.
BAR: de brow-waxbar van Naomi.

Tol op privéleven
Naomi werkt zelf afwisselend in haar brow-waxbar en schoonheidssalon, en die drukke combinatie eist een tol op haar privéleven. "De brow-waxbar is open tot acht uur 's avonds, tegen dat ik thuis ben is het halfnegen en dan moet ik nog aan de marketing beginnen. Dat zijn lange dagen, die ik absoluut doe zonder te klagen, maar natuurlijk verschilt mijn levensstijl van die van mijn andere leeftijdsgenoten. Zo zijn letterlijk al mijn vriendinnen al aan kindjes begonnen, terwijl dat er voor mij nog niet in zit. Ik leef heel carrièregericht, maar ik heb het gevoel dat ik dat ook nu moet doen. Soms vind ik dat jammer, want ik was graag samen met mijn vriendinnen aan kindjes begonnen. Maar dat komt later wel, ik maak mij er ook niet al te veel zorgen over. Daarvoor geniet ik veel te hard van wat ik opgebouwd heb."

Succestip van andere starters
"Kom met een nieuw concept, want er is al zoveel van alles. Als je nog wil opvallen tegenwoordig, moet je het anders doen dan de anderen. Kopieer niet zomaar klakkeloos een idee, geef er je eigen originele draai aan."

Meer info: www.browwaxbar.be