'Eet meer om af te vallen' en 9 andere gekke gezonde tips die toch werken

doorNina Dillenop 16/06/2016

Wil je vet verbranden? Dan moet je meer sporten. Ben je moe? Slaap dan wat meer. De meeste gezondheidstips liggen voor de hand, maar dat is niet altijd zo. Wist je bijvoorbeeld dat je beter je tanden niet meteen na het eten poetst en dat koffie vlak voor een middagdutje dubbel zo efficiënt is? Deze 10 gekke gezondheidstips klinken tegenstrijdig, maar zijn dat niet.

Namiddagdipje? De reflex om naar een energiedrankje met veel cafeïne te grijpen, onderdruk je beter. De cafeïneboost die je krijgt is misschien wel groter dan die van koffie, maar je moet er neveneffecten bijnemen zoals een verhoogde hartslag, zenuwachtigheid en irritatie. Bovendien zit er vaak taurine in zo'n drankje, dat het centrale zenuwstelsel stimuleert. Het hoge suikergehalte zorgt daarnaast voor een snelle piek in de bloedsuikerspiegel, die daarna weer even snel daalt. Gevolg: een middagdipje XL, dat je opnieuw naar cafeïne doet grijpen. En zo blijven we bezig.

In warme landen weten ze het al langer: thee drinken als het broeiend heet is, helpt je afkoelen. Je lichaam zal de temperatuursverandering gewaar worden en meer gaan zweten. Terwijl het zweet verdampt op je huid, koel je op een natuurlijke manier af.

Na een lange, vermoeiende werkdag is sporten het laatste waar je zin in hebt, maar je kan er net opnieuw energie van krijgen. Studies hebben aangetoond dat 30 minuten matig intensief bewegen helpt tegen vermoeidheid en symptomen van depressie vermindert. Niet alleen verdwijnt je vermoeidheid, je functioneert mentaal ook beter na het sporten.

Poets je tanden niet meteen nadat je gegeten of gedronken hebt, zeker niet als je net iets zuurs achter de kiezen hebt. Citrusvruchten, sportdrankjes, tomaten en frisdrank kunnen het tandglazuur verzachten. Ga je daarna meteen poetsen, dan krijg je sneller last van erosie op de tanden. Wacht daarom een halfuurtje tot een uur met tanden poetsen na het eten en drinken. 

Ben jij al vertrouwd met het fenomeen coffeenap? Dit slimme trucje bestaat erin snel nog een tas koffie te drinken voor je de ogen zo'n 20 minuten sluit voor een dutje. Het duurt altijd een even voor de cafeïne begint te werken, waardoor je nog snel een slaapje kan doen. Bij het ontwaken heb je dan een dubbele energieboost door het slapen én de koffie. Hoe dat werkt, lees je hier. 

Haal dubbel zoveel energie uit je tas koffie, door ze vlak voor een dutje van 20 minuten te drinken.

Als je twee vrouwen van ongeveer 60 kilogram vergelijkt, waarbij de ene meer vet heeft en de andere meer spieren, zal de laatste dame waarschijnlijk een kleinere kledingmaat hebben. Een kilo vet mag dan wel evenveel wegen als een kilo spieren, spieren nemen minder plaats in, zegt fitnessdirecteur Mark Nutting. "Je kan grotere spieren krijgen maar wel slanker zijn, als je vet kwijtspeelt," verklaart hij. 

Schrap je tussendoortjes omwille van de calorieën? Dan is de kans groter dat je 's avonds met razende honger een tweede bord opschept. Kleine, voedzame snacks tussendoor met veel proteïnen bezorgen je een verzadigd gevoel om de tijd tussen 2 maaltijden te overbruggen, met als gevolg dat je van de hoofdmaaltijd minder eet en aan het einde van de dag minder calorieën binnen hebt. Kies voor gezonde, eiwitrijke snacks zoals een appel met een beetje pindakaas of rauwe wortels met hummus.

Als je maag als een ballon aanvoelt, kan het raar lijken om daar nog eens sloten water bovenop te gieten. Maar het helpt net om dat opgeblazen gevoel weg te krijgen. Ook kan dat gevoel net een symptoom zijn van dehydratatie, en dan is extra water drinken zeker een goed idee. 

De term diet soda in het Engels doet geloven dat light frisdranken een goed idee zijn voor wie kilo's wil kwijtspelen. Maar onderzoeken hebben aangetoond dat je lichaam het gemis van "echte" suiker gaat compenseren met andere producten, waardoor je meer calorieën opneemt. Ook zijn er studies die suggereren dat de artificiële zoetstoffen insuline kunnen triggeren, waardoor je lichaam zich in 'vetopslag-modus'zet en je dus bij komt. 

Antibacteriële zeep gebruiken zal niet automatisch je risico op ziekte verminderen. Het is zelfs niet bewezen dat dit soort zepen efficiënter is dan gewone zeep. Bovendien zou langdurige blootstelling aan sommige ingrediënten uit de zeep, zoals triclosan, gezondheidsrisico's met zich mee kunnen brengen waaronder resistentie of hormoonverstoring. Al is nog verder onderzoek nodig om dit laatste te bewijzen, het is alvast niet nodig om voortdurend antibacteriële zeep te gebruiken.