Fitter lichaam in slechts 1 minuut? Zo kan het

doorEllen Provoostop 28/04/2016

Een fit lichaam door slechts 1 minuut intensief te sporten? Klinkt te mooi om waar te zijn, maar Canadese onderzoekers zeggen dat het kan. Ze hebben namelijk ontdekt dat je met zware, korte workouts van 1 minuut dezelfde resultaten kan boeken als met langere, makkelijkere sportsessies.

Volgens een team aan de universiteit van McMaster kan je met oefeningenreeksen van 60 seconden in een totale sessie van 10 minuten je gevoeligheid aan insuline en je conditie verbeteren. 27 mannen met een passieve levensstijl namen gedurende 12 weken deel aan de studie. Sommige deelnemers deden intensieve intervaltraining, terwijl de anderen aan een gelijkmatig tempo sportten. Er was ook een controlegroep van passieve mannen.

Vijf keer langer
De intervaltraining duurde in totaal 10 minuten en bestond uit drie sprintjes van 20 seconden, een opwarming van 2 minuten, een cooldown van 3 minuten en twee minuten rustig fietsen tussen de sprintjes. De tweede groep fietste gedurende 45 minuten aan een gematigd tempo. De opwarming duurde bij hen 2 minuten, de cooldown 3 minuten. Alle deelnemers sportten drie keer per week. Na 12 weken ontdekten de onderzoekers dat de twee methoden gelijkaardige resultaten opleverden, ook al sportte de tweede groep vijf keer langer.

Geen excuus meer
Martin Gibala, professor in de kinesiologie aan de universiteit van McMaster, legt uit waarom invervaltraining zo goed is. "Korte, intense oefeningen zijn erg efficiƫnt. De meeste mensen geven tijdsgebrek op als het grootste excuus om niet te bewegen, maar een intervaltraining blijkt dus hetzelfde effect te hebben als een lange sportsessie aan een gelijkmatig tempo."

Experts raden vandaag aan om 150 minuten per week te bewegen aan een gematigd tempo of 75 minuten intensief te sporten. Volgens deze studie volstaan 30 minuten. Gibala geeft nog mee dat je deze manier van bewegen makkelijk in je dagelijkse leven kan inplannen. "Als je tijdens je lunch de trappen een paar keer snel op en af loopt, werk je ook aan je gezondheid en conditie. De gezondheidsvoordelen van intervaltraining zijn gigantisch."