Met deze gezonde ontbijttips haal je meer energie uit je ochtend

doorMaurane Vallezop 24/05/2017

Ben jij iemand die liefst zo lang mogelijk in bed blijft liggen, om je dan in enkele minuten aan te kleden, je spullen te pakken en het huis uit te haasten? Dan vergeet je vast ook wel eens de belangrijkste maaltijd van de dag: je ontbijt. Sta dus toch maar wat vroeger op om nog even te eten voor je de deur uit rent.

Pexels

Nauwelijks of niet ontbijten, kan ervoor zorgen dat je halfweg de ochtend een futloos gevoel krijgt. Je hebt een energietekort en kunt je maar moeilijk focussen, en dat komt omdat je te weinig brandstoffen aan je lichaam gaf waaruit het energie kan putten. Je lichaam heeft meestal twaalf uur niets meer binnengekregen en heeft dus dringend nood aan wat stoffen om de dag goed in te zetten.


Als je wilt afvallen, maak je het jezelf ook nog een tikkeltje moeilijker door niet te ontbijten. De kans is namelijk groot dat je in de voormiddag een hongerig gevoel zal krijgen en een ongezonde snack naar binnen werkt. Of je wacht tot de lunch en eet dan eigenlijk meer dan nodig, waardoor je meer calorieën binnenkrijgt dan wanneer je gewoon zou ontbeten hebben.


Hoe slim ontbijten?
Je lichaam heeft ’s ochtends duidelijk behoefte aan een snelle bron van energie. Fruit is daarom een goed idee. Je kunt gaan voor een heerlijke fruitsalade of wat platte kaas met stukjes vers fruit. Naast de snelle bron van energie heeft je lichaam uiteraard ook andere voedingsstoffen nodig. Zo is het ook belangrijk om gezonde koolhydraten te consumeren, denk hierbij aan donker brood zoals roggebrood of granen die je eventueel kan verwerken in je yoghurt of smoothie.


Af en toe een eitje als ontbijt moet zeker kunnen, dat bevat namelijk veel proteïnen en essentiële aminozuren. Ook noten bevatten proteïnen, gezonde vetten en geven heel wat energie. Soms eens een handje kan dus zeker geen kwaad. Proteïnen zorgen voor een sneller en langer verzadigd gevoel, waardoor je minder snel terug honger zal hebben en ook minder zult eten. Zuivelproducten zijn ook een goede starter. Ga voor halfvolle of magere varianten zodat het niet te zwaar valt of opteer voor een zuivelvrije variant als soja of amandel.