Goede redenen om die snoozefunctie uit te zetten

doorLynn Formesynop 11/01/2014

Wie zich tijdens de werkweek gedwongen voelt om meermaals op de snoozeknop te duwen vooraleer hij voldoende moed heeft om uit bed te kruipen, moet hoogdringend zijn slaappatroon herbekijken. Experten zijn het erover eens: de snoozefunctie is niet meer dan een gefaalde plaatsvervanger voor een gezonde nachtrust.

Gefragmenteerde slaap zou slechter zijn dan geen slaap, wat meteen ook verklaart waarom de terugkerende alarmsignalen van je snoozende wekker geen goed nieuws zijn voor je lichaam. Wanneer je slaapcyclus keer op keer verstoord wordt, ben je minder goed in staat om herinneringen van de voorbije dag(en) te verankeren in je geheugen. Ook je gemoedstoestand en focus kunnen er aanzienlijk onder lijden.

Sociale jetlag
Wie nood heeft aan de snoozeknop, kampt wellicht met een sociale jetlag. Die ontstaat doorgaans wanneer mensen in het weekend veel langer in bed blijven liggen, terwijl ze door de week gedwongen zijn om vroeg op te staan. Ook wie vaak in shiften werkt, zal dit fenomeen zeker kennen. Helaas is je vastklampen aan de snoozefunctie in feite niets meer dan een vruchteloze poging om de schade in te halen.

Om hieraan te ontsnappen, kan je al beginnen met een half uurtje vroeger onder de wol te kruipen. Schakel ook alle toestellen die blauw licht produceren een uur voor het slapengaan uit. Smartphones, computers en tablets vertragen namelijk de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Hierdoor kan je niet alleen moeilijker indommelen, er blijven 's morgens ook nog restanten in je systeem achter, wat het wakker worden uiteraard niet gemakkelijker maakt.

Wekker
Geef jezelf geen kans om misbruik te maken van de snoozefunctie door je gsm of alarmklok op een afstand te plaatsen. Een hightech alternatief is een wekker die meer en meer licht produceert naarmate het uur nadert dat je uit bed moet. Dat 2014 een uitgerust jaar mag worden.

Ga liever een (half) uurtje vroeger slapen en laat de snoozefunctie achterwege.
Zet je wekker op een afstand en ga voor de korte pijn.