Grootste kantoorzonde: slechte manieren

doorRedactieop Invalid date

Het lijkt misschien alsof er op kantoor weinig of geen etiquetteregels moeten, maar niets is minder waar. Bepaalde vormen van beleefdheidregels blijven beter bestaan, want leidinggevenden storen zich aan tal van zaken. Hygiëne en goede manieren zijn essentieel. Dat blijkt duidelijk uit een Amerikaans onderzoek.

Andermans lunch
Van papierverspilling tot het niet te nauw nemen met hygiëne: op de werkvloer krijgen verantwoordelijken en collega's het geregeld op hun heupen. Nummer één in het lijstje van ergernissen is het stelen en opeten van de lunch uit de gemeenschappelijke ijskast.

Ook kleding lijkt belangrijk: 80 procent van de ondervraagden beweert al officiële verwittigingen te hebben gegeven voor het dragen van uitdagende kleding. Even populair is het overmatig telefoneren voor privé-aangelegenheden.

Nieuwkomers
Etiquetteregels zijn niet meteen de grootste zorg bij pas afgestudeerden. Hoe ze zich horen te gedragen, hangt weliswaar van sector af, maar toch geven leidinggevenden volgende raad mee: tijdig aankomen, fatsoenlijk kleden en niet te snel een mening geven. Volgens John Challenger van een Amerikaans arbeidsbureau, denken vele nieuwelingen dat ze worden aangenomen om de zaken te veranderen vanaf het moment dat ze binnenwandelen. 'Niet doen, vergeet nooit wie de baas is', aldus de man. (lvl)