Hoe kan je minder zout eten? Wij gingen te rade bij onze deskundige

doorNele Annemansop 26/05/2017

We eten met z’n allen te veel zout, maar hoe slagen we er nu in om onze zoutinname te verminderen? We vroegen het aan professor Elisabeth De Waele.

Professor Elisabeth De Waele van het nutritieteam in het UZ Brussel: 'Als je weet dat we gemiddeld tien gram zout per dag eten, terwijl de aanbevolen hoeveelheid vijf of zes gram is, is het geen slecht idee om te proberen te minderen met zout. Een eerste stap daartoe is: maak zo veel mogelijk zelf klaar. Als je zelf kookt, kies je zowel de ingrediënten als wat je eraan toevoegt. We zijn het in Europa zo gewoon om onze maaltijden te kruiden met zout, maar je kan eten ook smaak geven met citroen, knoflook ... Let wel op met kant-en-klare kruidenmengelingen: daar zit vaak wél zout in. Wees ook alert voor verborgen zouten in producten waar je het niet zou verwachten, zoals brood. Twee sneden brood zijn goed voor een gram zout, en dan leggen we er vaak nog zoutrijke bereide vleeswaren of kaas op. Het is niet de bedoeling dat je brood van het menu schrapt - je hebt een minimum van drie gram zout per dag nodig - maar beperk het aantal sneetjes en kies voor ongezouten beleg. Vermijd zo veel mogelijk kant-en-klaarvoedsel, maar ook zoete bereidingen. Niet alleen diepvriespizza's scoren slecht, maar ook koekjes, cakejes en roomijs zijn rijk aan zout. Ook medicatie in de vorm van bruistabletten kan je beter vermijden: zout zorgt voor het bruisende effect. Heb je geen idee van hoeveel zout je eet, hou dan eens een week lang een eetdagboek bij. Als je voedingsetiketten leest, vergeet dan niet dat 'natrium' en 'zout' niet hetzelfde zijn. Een gram natrium is gelijk aan zo'n 2,5 gram zout. Op www.nubel.com kan je de officiële voedingsmiddelentabel bestellen, met daarin een overzicht van de voedingsstoffen per voedingsmiddel. Zo kan je gemakkelijk zien hoeveel zout er bijvoorbeeld in honderd gram kip zit.'