Je leven veranderen? Doe het dan niet te kalm aan

doorTine Kintaertop 13/04/2016

Wil je gezonder eten, fitter worden, meer tijd maken voor jezelf en meer aan je relatie werken? Dan voer je al die veranderingen best in één keer door. Het lijkt een onmogelijke opgave, maar blijkt beter te werken dan kleine stapjes te nemen.

Als je je leven wil omgooien, krijg je vaak de raad om met kleine zaken te beginnen. Gewicht verliezen? Begin al eens met een glas water voor elke maaltijd. Conditie opbouwen? Start met wandelen. Maar hoewel deze methode op termijn nieuwe, goede gewoontes kan kweken, onderschat het ook ons lichaam en onze geest. Dat bewijst onderzoek aan de University of California.

"De wetenschap en onze maatschappij onderschatten hoe snel mensen kunnen veranderen", meent Michael Mrazek, die het onderzoek leidde. "Voor sommige mensen is de kleine-stapjes-methode zelfs frustrerend omdat ze niet snel resultaat zien, waardoor ze sneller opgeven." Veel veranderingen tegelijkertijd doorvoeren zorgt voor snellere resultaten, én ze versterken elkaar vaak ook. Zo helpt minder alcohol drinken ook meteen je slaapkwaliteit te verbeteren. Deze 'synergie' helpt je om gemotiveerd te blijven.

Interventie van zes weken
Het vergt wel wat opoffering om Mrazeks interventiemethode toe te passen. In zijn onderzoek gaf hij zijn proefpersonen zes weken lang een stevig schema. Hij rekruteerde 31 studenten die elke dag 2,5 uur yoga en pilates kregen, een uur mindfulnesstraining en een lezing van een anderhalf uur met info over eten, slaap, sport, alcohol, dankbaarheid, empathie, compassie en stressmanagement. Dit werd elke weekdag herhaald voor zes weken; het weekend kregen ze vrij. Daarnaast mochten ze maar één alcoholconsumptie per dag nemen, moesten ze een eetdagboek bijhouden en elke nacht 10 uur slapen. Ook deden ze twee HIIT-trainingen per week, moesten ze elke dag een goede daad doen en kregen ze de kans om met een psycholoog te praten over persoonlijke problemen.

Een hele opgave, maar wel een die bleek te werken: na zes weken waren op zowel fysiek als mentaal vlak een stuk gezonder. Meer spierkracht, een verbetering op cardiovasculair vlak en flexibiliteit. Daarnaast hadden ze ook meer focus en scoorden ze beter op lees- en geheugenoefeningen. Ook hadden ze een beter humeur, meer zelfvertrouwen en minder stress. Uit scans bleek ook dat hun brein letterlijk veranderd was: bepaalde zones hadden meer verbindingen aangemaakt. "Dit betekende dat ze zelfs in rust beter gefocust waren op hun lichaam en hun omgeving."

En die veranderingen bleven ook duren: zes weken na afloop van de test bleken de proefpersonen nog steeds beter te scoren op al de bovenstaande punten. Nog opvallend: geen enkele testpersoon gaf op, wat normaal wel het geval is. "Omdat de vooruitgang onmiddellijk en duidelijk was", meent Mrazek. Zijn methode blijkt dus zeker voordelen te hebben.

Natuurlijk heeft niemand echt tijd om 5 uur per dag uit te sparen zoals in het onderzoek, maar Mrazek benadrukt dat het toepasbaar is voor iedereen. "Denk aan wat je wil veranderen, en denk daarna aan alle andere aspecten die je daarbij zouden kunnen helpen. Gewicht verliezen gaat sneller als je én sport én op je voeding let. Doe niet gewoon een ding tegelijk, maar benut al de mogelijkheden die je lichaam heeft. Je zal sneller resultaat zien en langer volhouden."